zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » NAKAJIMA KI-115 TSURUGI

NAKAJIMA KI-115 TSURUGI


JAPONIA


Na początku 1945 roku, kiedy sytuacja militarna Japonii była zła, dowództwo armii japońskiej zwróciło się do firmy Nakajima ze zleceniem zaprojektowania specjalnego samolotu, zdolnego do przenoszenia pojedynczej bomby o masie około 800 kg. Główny nacisk położono jednak na to, by samolot miał prostą konstrukcję i był zbudowany z tanich i ogólnie dostępnych materiałów.
Konstruktor Aori Kunihiro zaprojektował taki samolot i po niespełna dwóch miesiącach "Tsurugi" był gotowy do pierwszego lotu. Próby wykazały kilka wad (m.in.: złą widoczność z kabiny pilota oraz kłopoty z podwoziem). Ta druga wada nie była zresztą zbyt istotną, gdyż tak na prawdę "Ki-115" miał być przeznaczony dla pilotów kamikadze!
Po wyeliminowaniu usterek oraz wprowadzeniu kilku poprawek "Tsurugi" został skierowany do produkcji seryjnej. Seryjne samoloty napędzane były silnikiem gwiazdowym typu Nakajima Ha-115 oraz wyposażone w dodatkowe dwa silniki rakietowe umieszczone pod skrzydłami. Silniki rakietowe miały służyć do wspomagania startu, aczkolwiek inne źródła mówią także o zwiększaniu prędkości w ostatniej fazie ataku.

Seryjne samoloty otrzymały oznaczenie "Nakajima Ki-115a Tsurugi". Pomimo szybkiego tempa prac oraz podjęcia błyskawicznej produkcji Japończykom nie udało się zastosować żadnego ze zbudowanych "Tsurugi" w walce.
W sumie powstało niewiele ponad 100 maszyn tego typu, a do ostatniej chwili pracowano nad ulepszoną wersją oznaczoną Ki-115b, a także wariantem dla Lotnictwa Marynarki.

"Tsurugi" był jednosilnikowym, jednomiejscowym wolnonośnym dolnopłatem o konstrukcji mieszanej. Samolot nie posiadał uzbrojenia strzeleckiego, a jedynie podczepioną pod kadłubem bombę o masie 800 kg.

Po kapitulacji Japonii jeden Ki-115a został zdobyty przez wojska amerykańskie i przetransportowany do USA. Od 1949 roku jest eksponatem w The National Air and Space Museum. Jest to najprawdopodobniej jedyny zachowany egzemplarz tego samolotu.

Dane techniczne:

Rozpiętość 9,50 m
Masa własna 1690 kg
Prędkość max. 545 km/h
Pułap 5000 m
Zasięg 1200 km








Źródła: "Letectvi + Kosmonautika", The National Air & Space Museum oraz internet