zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » LIPPISCH DM-1

LIPPISCH DM-1


NIEMCY


Pod koniec 1944 roku niemiecki specjalista od budowy samolotów w układzie typu delta Alexander Lippisch - zaprojektował oryginalny myśliwiec przechwytujący, który miał być napędzany strumieniowym silnikiem odrzutowym. Maszyna, oznaczona została "Lippisch P-13a" (według innych źródeł "LP-13a"),a jej konstrukcja oparta była na skrzydle typu delta o skosie 60 stopni. Kabina pilota wpisana była w obrys statecznika pionowego. Próby tunelowe modelu wykazały stabilność takiego układu aerodynamicznego nawet przy prędkościach dochodzących do 2,6 Ma!

Aby zbadać właściwości lotne w praktyce Lippisch zaplanowano budowę trzech maszyn doświadczalnych. Jako pierwszy powstał doświadczalny szybowiec "Lippisch DM-1". Była to jednomiejscowa maszyna o układzie aerodynamicznym niemalże identycznym, jak w planowanym "P-13a". Zamiast pierścienia wlotu powietrza do silnika, "DM-1" miał przeszklony od dołu nos, pozwalający na lepszą widoczność z kabiny pilota podczas lądowania. Szybowiec wyposażono także w trójkołowe, chowane w locie podwozie z kołem przednim, co było rzadkością w tego typu eksperymentalnych konstrukcjach hitlerowskich z tego okresu (zazwyczaj stosowano płozę do lądowania). Szybowiec miał konstrukcję drewnianą, krytą sklejką lotniczą.
Planowano, że "DM-1" będzie wynoszony w powietrze na grzbiecie zmodyfikowanego samolotu typu "Siebel Si-204". Po odczepieniu miały być badane jego właściwości podczas lotu nurkowego.

Prawie ukończony "DM-1" dostał się w ręce wojsk amerykańskich (robiąc zresztą ogromne wrażenie na przedstawicielach wywiadu US Army) i już pod amerykańską "opieką" został dokończony i oblatany jeszcze na terenie Niemiec.
Amerykanie do wynoszenia w powietrze "DM-1" używali maszyn holujących "Douglas C-47". Po serii prób szybowiec przetransportowano do USA, gdzie kontynuowano badania. Między innymi w lutym 1946 roku samolot przechodził gruntowne, trwające prawie do końca tegoż roku testy w tunelu aerodynamicznym, a ich wyniki wykorzystano później (we wrześniu 1948) przy projektowaniu roku amerykańskiego samolotu oznaczonego "XF-92A".



DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 5,92 m
Długość 6,60m
Wysokość 3,18m
Prędkość max. 560 km/h
Masa własna 297 kg

"Lippisch DM-1" nie posiadał uzbrojenia, natomiast w "P-13a" planowano zamontowanie 2 działek 30 mm.












Źródła: M.Murawski "Samoloty Luftwaffe 1933-1945", "National Air & Space Museum", "Discovery Channel" oraz Internet.