zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » KAWASAKI KI-64 ROB

KAWASAKI KI-64 ROB


JAPONIA



Kawasaki Ki-64 to jeden z tych japońskich samolotów, o których istnieniu dowiedziano się dopiero po kapitulacji Japonii.
Prace nad tą konstrukcją rozpoczęto jeszcze w 1939 roku. Rok później szef projektu -Takeo Doi zainteresował nim dowództwo na tyle, że zapadła decyzja o budowie prototypu Ki-64.
Ki-64 został zaprojektowany jako dwusilnikowy dolnopłat myśliwski. W zakładach Kawasaki specjalnie dla tego samolotu zdwojono silnik rzędowy typu Ha40 i powstałą jednostkę zabudowano w taki sposób, że jeden z silników umieszczony został z przodu kadłuba przed kabiną, a drugi za nią. Silniki napędzały dwa przeciwbieżne trzyłopatowe śmigła ciągnące.
Prototyp samolotu był gotowy do lotu dopiero w grudniu 1943 roku. Próby rozpoczęto, ale przy piątej z nich, z powodu braku wystarczającego chłodzenia uległ awarii silnik za kabiną pilota. Pilot zdołał jednak szczęśliwie wylądować. Samolot został rozmontowany na podstawowe zespoły, a po naprawie układu chłodzenia miał być ponownie zmontowany. Nie doszło jednak do tego i prace nad tą ciekawą konstrukcją przerwano.
Zakłady Kawasaki miały, co prawda jeszcze w planach budowę udoskonalonej odmiany tej maszyny, która miała nosić oznaczenie Ki-64-KAI, ale do jej budowy nie doszło.

Rozmontowany prototyp Ki-64 po wojnie wpadł w ręce Amerykanów. Zainteresowali się oni jego jednostką napędową i przewieźli ją do USA, gdzie w White Sands była następnie badana.

Dane techniczne:
Rozpiętość: 13,50 m
Długość: 11,03 m
Wysokość: 4,25 m
Masa własna: 4050 kg
Prędkość max. 690 km/h
Pułap: 12000 m
Zasięg: 1000 km

Uzbojenie: 4 działka 20 mm









Źródla: Letectvi+Kosmonautika 1981 oraz Internet.