zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » IMAM-ROMEO Ro - 58

IMAM-ROMEO Ro - 58


WŁOCHY


Dwusilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat "IMAM-Romeo Ro-58", powstał inspirowany znaną niemiecką konstrukcją ? samolotem "Messerschmitt Bf-110".

Konstruktor G. Galasso zaprojektował "Ro-58" jako myśliwiec dalekiego zasięgu, przeznaczony do eskortowania samolotów bombowych i torpedowych (głównie podczas akcji nad Morzem Śródziemnym), ale także z myślą o zadaniach szturmowych.

Prototyp, wyposażony w dwa rzędowe silniki typu Daimler-Benz DB 601A o mocy 864 kW, rozpoczął próby w locie na lotnisku Capodichino w Neapolu, w kwietniu 1942 roku. Samolot okazał się być udaną konstrukcją i planowano uruchomienie jego produkcji seryjnej z licencyjną odmianą silników DB 601A, oznaczoną we Włoszech Fiat RA-1050 RC-58 Tifone. Sytuacja militarna Włoch przeszkodziła w realizacji tych planów. Uznano, że lotnictwo włoskie bardziej potrzebuje jednosilnikowych samolotów myśliwskich i skoncentrowano się przede wszystkim na ich produkcji.

Prototyp "Ro-58", po zakończeniu prób został pozbawiony silników, które przekazano do zamontowania w myśliwcach "Reggiane Re-2005". Ogołocony kadłub pozostawiono w jednej z hal, gdzie został odnaleziony przez wojska alianckie, a potem zniszczony.

Powstał jeden, jedyny prototyp tej maszyny. Jej uzbrojenie składało się z 3 stałych działek kalibru 20 mm oraz jednego ruchomego karabinu maszynowego 12,7 mm, obsługiwanego przez strzelca/radiotelegrafistę. Pod kadłubem istniała możliwość podwieszenia albo do 500 kilogramów bomb, albo zasobnika z dwoma dodatkowymi działkami kalibru 20 mm.

DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 13,40 m
Długość 9,89 m
Wysokość 3,39 m
Masa własna 4350 kg
Prędkość max. 605 km/h
Pułap 10500 m
Zasięg 1500 km













Źródła: "Letectvi+Kosmonautika" 1981 oraz Internet.