zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » DFS 228

DFS 228


NIEMCY

Instytut DFS specjalizował się w budowie szybowców oraz samolotów doświadczalnych. To właśnie w DFS swoje koncepcje samolotów bezogonowych realizował Alexander Lippisch, późniejszy twórca rakietowego myśliwca "Messerschmitt Me-163 Komet".

Od początku II wojny światowej Niemcy poszukiwali sposobu na prowadzenie bezpiecznego lotniczego rozpoznania strategicznego z dużej wysokości. W ramach prac nad samolotem mogącym sprostać temu zadaniu w DFS opracowano projekt "DFS 228".
"DFS 228" był jednomiejscowym szybowcem z ciśnieniową kabiną pilota, która mogła być odstrzeliwana od kadłuba w momencie zagrożenia, po czym lądowała wraz z pilotem na spadochronie. Napęd tej maszyny stanowił pojedynczy silnik rakietowy typu Walter HWK 109-509. W teorii maszyna montowana miała być na grzbiecie specjalnie przygotowanego do tego celu samolotu typu "Dornier Do-217K i wynoszona w powietrze.
Na wysokości 1300 metrów "DFS 228" miał być odczepiany by kontynuować samodzielny lot z użyciem silnika rakietowego. Po osiągnięciu 23000 metrów pilot miał wyłączać silnik i kontynuować lot szybując (ewentualnie korygując parametry lotu przy pomocy silnika). Teoretycznie taka technika lotu miała pozwolić na wykonywanie zadań rozpoznawczych na wysokości 23000 metrów przez około 45 minut. Ponieważ "DFS 228" nie posiadał podwozia kołowego, miał kończyć lot lądując na wysuwanej spod kadłuba płozie.

Tyle teoria ?

W praktyce swój pierwszy lot "DFS 228" wykonał jesienią 1943 roku. Potem miało miejsce jeszcze około 40 lotów, ale żaden z nich nie odbył się z działającym silnikiem. Podczas prób wystąpiły także kłopoty z utrzymaniem ciśnienia w kabinie piota. Aby je wyeliminować, w drugim prototypie zainstalowano mniejszą kabinę ciśnieniową. Drugi prototyp był także badany w locie, ale w 1945 roku uległ zniszczeniu.
Pierwszy prototyp natomiast przetrwał wojnę i został przejęty przez Amerykanów. Maszyna została przetransportowana do USA i poddana serii testów.

DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 17,56 m
Długość 10,58 m
Masa własna 1650 kg
Prędkość max. 800 km/h
Zasięg 1000 km
Pułap 23000 m

"DFS 228" nie posiadał uzbrojenia.










Źródła: W. Bączkowski "Samoloty odrzutowe 1939-1945", M. Murawski "Samoloty Luftwaffe 1933-1945" oraz Internet.