zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » ARSENAL DELANNE 10C.2

ARSENAL DELANNE 10C.2


FRANCJA


Twórcą samolotu "Arsenal Delanne 10C.2" był Francuz Maurice Delanne - wielki propagator budowy samolotów o niekonwencjonalnej konstrukcji. Eksperymentował on między innymi z układem aerodynamicznym typu dwupłat tandem ("Dwupłat Nienadowicza"). Rozwiązanie to polegało na zastosowaniu w samolocie dwóch praktycznie identycznych powierzchni nośnych, przy czym pierwsza z nich umieszczana była wyżej niż druga. System ten powodował iż przedni płat pełnił rolę slotu na krawędzi natarcia i zwiększał siłę nośną tylnego skrzydła.

Po zbudowaniu kilku pierwszych, eksperymentalnych samolotów w takim układzie, pracami Delannea zainteresowały się oficjalne francuskie czynniki wojskowe i zleciły mu nadzorowanie budowy myśliwca wykorzystującego jego dotychczasowe doświadczenia.
Budowę prototypu ukończono w czerwcu 1940 roku, ale nie zdołano go już oblatać. Nieuzbrojona maszyna dostała się w ręce Niemców. Po przeprowadzeniu prób naziemnych wzmocnili oni tylne podwozie, a także powiększyli stateczniki pionowe. Tak przygotowany samolot został oblatany w październiku 1941 roku.
"Arsenal Delanne 10C.2" w barwach Luftwaffe wykonał w sumie kilkanaście lotów w łącznym czasie około 6 godzin, a następnie został przewieziony do Rzeszy, zapewne tak jak większość zdobycznych samolotów w celu dokładnych badań.
Nie są znane dalsze loty tego ciekawego samolotu, nie ma także, przynajmniej do tej pory informacji o wynikach przeprowadzonych na nim prób i badań.

"10C.2" był jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem myśliwskim o konstrukcji metalowej.
Posiadał chowane, trójkołowe podwozie z kółkiem ogonowym. Przedni skrzydło typu "Płat Puławskiego" montowane było od góry do kadłuba i posiadało zastrzały. Drugie skrzydło było wolnonośne i mocowane z tyłu, u dołu kadłuba. Napęd zapewniał samolotowi silnikiem rzędowym typu Hispano-Suiza 12Ycrs.

Uzbrojenie: (planowane) 1 działko 20 mm, 2 km 7,5mm oraz 1 (zdwojony) km 7,5 mm na półobrotnicy.

Dane techniczne:
Rozpiętość tylnego skrzydła 10,10 m
Długość 7,33 m
Wysokość 3,06 m
Prędkość max. 550 km/h
Pułap 10000 m








Źródło: "Letectvi + Kosmonautika" oraz Internet