SAMOLOT MP
ZSRR
W Leningradzie w roku 1936 dwaj radzieccy konstruktorzy A. I Morszciczin i N.G. Michelson skonstruowali niezwykle oryginalny samolot torpedowy. Maszynę nazwano "Samolot MP" ("MP" oznaczał ? Morskoj Podwjesnoj").
Była to jednosilnikowa, jednomiejscowa łódź latająca, uzbrojona w pojedynczą torpedę o masie 800 kilogramów, umieszczoną pod kadłubem.
Cechą charakterystyczną tej konstrukcji był sposób zamontowania silnika. Jednostkę napędową stanowił silnik rzędowy Hispano Suiza 12Ybrs, który podczas startu i wodowania unoszony był pod kątem w górę, co zapobiegało uderzeniu śmigła o taflę wody. Podobne rozwiązanie zastosowano w samolocie, zbudowanym mniej, więcej w tym samym czasie, przez szwajcarską filię zakładów Dornier, pod oznaczeniem "Dornier Do-212". W "Do-212" zastosowano jednak śmigło pchające.
"Samolot MP" mógł operować samodzielnie, jednak konstruowano go z myślą o podwieszaniu pod samolotem-matką (w tej roli miał występować bombowiec "Tupolew TB-3"). "Samolot MP" miał być
wynoszony nad morze. Następnie, po wyczepieniu w rejonie ataku, maszyna kontynuowała lot i dokonywała ataku samodzielnie, po czym powracała do bazy.
W 1938 roku pod kierownictwem W.W. Nikitina "Samolot MP" został ukończony i był praktycznie gotowy do pierwszego lotu. Nie doszło jednak do niego, gdyż maszyna w oczach "czynników partyjnych" okazała się być prawdopodobnie zbyt niekonwencjonalna.
Do dziś zachowało się niewiele danych technicznych opisujących ten ciekawy samolot.
DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 8,50 m
Długość 8,00 m
Masa własna 2200 kg
Masa startowa 3200 kg
Pow. nośna 20 m2
Źródło: V. Nemecek "Vojenska letadla" oraz "Letectvi + Kosmonautika"