zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » PZL 22

PZL 22


POLSKA


Inspiracją do budowy doświadczalnego samolotu bezogonowego "PZL 22" były informacje o udanych próbach z licznymi bezogonowcami niemieckiego konstruktora Alexandra Lippischa.

W 1932 roku profesor inżynier Gustaw Mokrzycki wykonał projekt wstępny samolotu "PZL 22", jednak zasadniczymi pracami projektowymi zajął się Wacław Zaręba. Po otrzymaniu funduszy od LOPP i zbadaniu modelu samolotu w tunelu aerodynamicznym, przystąpiono do budowy prototypu. Maszynę ukończono pod koniec 1934 roku. Masywny i kanciasty kadłub nie robił specjalnie dobrego wrażenia i trudno było znaleźć pilota chętnego do oblatania tego samolotu. Pojawiły się sugestie o tym, że "PZL 22" jest za ciężki, że zbyt wysokie położenie kabiny może być przyczyną utraty równowagi samolotu podczas rozbiegu i w efekcie nie doszło do jego oblatania.
Według niektórych źródeł miała miejsce jedynie próba kołowania.
Samolot wstawiono następnie do hangaru na lotnisku mokotowskim w Warszawie, gdzie został, nawet wtedy, gdy cały PZL przeniósł się z Mokotowa na Okęcie.
Taka jest oficjalna historia tego ciekawego, jedynego polskiego samolotu bezogonowego.

Nieco inne wspomnienia o "PZL 22" zachował jednak jeden z jego twórców Wacław Zaręba. Inżynier Zaręba pisał we wspomnieniach, że model "PZL 22" wykazywał, podczas dmuchań w tunelu doskonałą stateczność. Było podobno także wielu doświadczonych pilotów, chętnych do jego oblatania!
Natomiast prawdziwą przyczyną wstrzymania prac nad samolotem miała być, jego zdaniem, niechęć ówczesnych władz lotniczych do profesora Mokrzyckiego.
Pomimo to Mokrzycki, w latach 1937-38 zaprojektował następny samolot bezogonowy, oznaczony symbolem "SSS". Wybuch wojny pogrzebał jednak szanse na jego realizację.

"PZL 22" był wolnonośnym dolnopłatem o konstrukcji mieszanej. Posiadał czterokołowe, stale podwozie, a napędzany był jednym silnikiem rzędowym typu D.H. Gipsy Major III. Samolot nie posiadał uzbrojenia.

Dane techniczne:
Rozpiętość: 11,00 m
Długość: 5,00 m
Wysokość: 2,00 m
Masa własna: 380 kg
Masa całkowita: 500 kg




Źródła: A. Glass "Samoloty PZL 1928-1978?, Internet.