PAYEN PA-22
FRANCJA
Konstruktor Roland Payen zasłynął na początku lat 30-tych XX wieku projektowaniem i budową samolotów w bardzo oryginalnym i charakterystycznym układzie - stosując w nich odmianę układu aerodynamicznego określanego mianem "dwupłat tandem".
Pierwsze samoloty były maszynami sportowymi i doświadczalnymi, jednak w 1938 roku, pracując nad projektem Pa-112, Roland Payen przedstawił go francuskiemu Ministerstwu Lotnictwa jako szybki myśliwiec. Wykorzystując elementy innego samolotu (Pa-100) zbudował on także drewniano-metalową makietę
Pa-112, która została pokazana przedstawicielom francuskiego Lotnictwa Wojskowego. Nie wykazali oni jednak większego nią zainteresowania, a być może po prostu maszyna była dla nich zbyt niekonwencjonalna!
W 1939 roku powstał samolot - Payen Pa-22, który po klęsce Francji wpadł w ręce hitlerowców. Wzbudził on ich duże zainteresowanie, co zaowocowało dalszymi pracami oraz ukończeniem prototypu. Oblatano go jesienią 1942 roku. Samolot otrzymał malowanie i oznaczenia Luftwaffe.
Po serii pierwszych prób Niemcy uznali, że dla dalszych badań konieczne jest przewiezienie samolotu do Niemiec, na lotnisko doświadczalne Rechlin.
Jednak Roland?owi Payen?owi udało się pod pretekstem przeprowadzenia zmian i poprawek (między innymi samolot miał otrzymać nowe śmigło) przetransportować Pa-22 do własnych zakładów w Juvisy. Niestety nie udało się ukończyć zakładanych modyfikacji, gdyż podczas z jednego z alianckich nalotów maszyna uległa zniszczeniu.
Payen Pa-22 był jednomiejscowym średniopłatem wolnonośnym z chowanym w locie klasycznym podwoziem. Napęd zapewniał mu pojedynczy silnik rzędowy typu Regnier R6.
Docelowo zakładano, że maszyna stanie się szybkim samolotem myśliwskim, planowano więc jej uzbrojenie w 1 działko 20 mm w osi śmigła oraz 2 km 7,5, mm w skrzydłach.
Dane techniczne:
Rozpiętość 4,80 m
Masa własna 560 kg
Masa startowa 955 kg
Prędkość max. 560 km/h
Źródło: "Letectvi + Kosmonautika" oraz Internet