zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » MC DONNELL XP-67 BAT

MC DONNELL XP-67 BAT


USA



Na początku lat 40-tych młody zespół konstrukcyjny, kierowany przez K. Perkinsa przystąpił do opracowywania bardzo oryginalnego projektu ciężkiego samolotu myśliwskiego. Po licznych modyfikacjach ostateczny projekt zaprezentowano dowództwu USAAC w dniu 5 maja 1941 roku, pod oznaczeniem fabrycznym "Model S-23-A". Dzięki pięknej, dopracowanej aerodynamicznie sylwetce maszyna otrzymała nieoficjalną nazwę "Bat" ("Nietoperz"). I istotnie układ kadłub-skrzydło zaprojektowano tak, żeby tworzył jedną dużą powierzchnię nośną, co bardzo upodabniało sylwetkę samolotu do sylwetki nietoperza.
Po podjęciu decyzji o budowie dwóch prototypów samolot otrzymał oficjalne oznaczenie "XP-67". Prace nad budową pierwszego prototypu bardzo się ślimaczyły i ukończono go dopiero na początku grudnia 1943 rok. Maszyna nie posiadała jeszcze uzbrojenia, a do jej napędu użyto dwóch silników rzędowych Continental XIV-1430-17/19. "Bat" był jednomiejscowym średniopłatem o konstrukcji metalowej i chowanym w locie podwoziu z kołem przednim. W odmianie seryjnej zaplanowano zamontowanie potężnego uzbrojenia w postaci 6 działek kalibru 37 milimetrów (opcjonalnie planowano pojedyncze działko kalibru 75 mm!).

W dniu 8 grudnia 1943 roku, podczas prób kołowania z dużą szybkością zapaliły się oba silniki, a samolot został poważnie uszkodzony. Zdarzenie to spowodowało opóźnienie terminu oblotu. Pierwszy lot samolot wykonał 6 stycznia 1944 roku, pilotowany przez E. E. Elliota. Nie był to lot udany, gdyż z powodu kłopotów z silnikami został on przerwany zaledwie po sześciu minutach. Maszyna trafiła znów do warsztatu. Niestety pomimo licznych prób wyeliminowania problemów z silnikami, powracały one w kolejnych lotach. Po gruntownej przebudowie lotu wznowiono w połowie marca 1944 roku. W maju tegoż roku do prób włączeni zostali także piloci wojskowi. Chwalili oni doskonałe zachowanie się samolotu podczas kołowania, ale mieli negatywne zdanie o pracy silników(!). Podczas prób wystąpiły także kłopoty z zamykaniem komór podwozia.
Pech i problemy nie opuszczały, tego pięknego samolotu w następnych miesiącach. Wreszcie we wrześniu 1944 roku, podczas startu, po raz kolejny doszło do pożaru silnika. Pilot szczęśliwie opanował maszynę, ale sam samolot został uszkodzony w takim stopniu, iż naprawę uznano za nieopłacalną i pierwszy prototyp "XP-67" został oddany na złom.
Dość szybko, bo w połowie września podjęto także decyzję o wstrzymaniu dalszych prac nad samolotem "Bat". W tym czasie, budowa drugiego prototypu zaawansowana była w 15%. Oczywiście nie został ona dokończona.

Pomimo ładnej sylwetki, "XP-67" okazał się niewypałem, praca nad nim nie poszła jednak na marne, gdyż zdobyte doświadczenie K. Perkins wykorzystał jakiś czas później przy projektowaniu odrzutowca "Phantom"

DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 16,76 m
Długość 13,65 m
Wysokość 4,80 m
Pow. nośna 38,46 m2
Masa własna 8049 kg
Prędkość max. 652 km/h
Pułap 11583 m
Zasięg 3837 km

















Źródła: V. Nemecek "Vojenska letadla" oraz internet.