KOKUSAI KU-7 MANAZURU
JAPONIA
Japoński szybowiec transportowy "Kokusai Ku-7" został opracowany w 1942 roku i był owocem współpracy firmy Nippon Kokusai Koku z instytutem naukowo-badawczym uniwersytetu w Tokyo.
"Ku-7" przypominał swą ogólna koncepcją niemiecką konstrukcję "Gotha Go 242", był jednak od niej większy. Maszyna posiadała dwubelkowy kadłub z centralna gondolą, do której załadunek odbywał się po podniesieniu w górę jej tylnej części.
"Manazuru" był przystosowany do transportu 32 uzbrojonych żołnierzy lub działa kalibru 75mm wraz z ciągnikiem, ewentualnie jednego lekkiego czołgu.
Próby prototypu prowadzone były do połowy 1944 roku, wypadły pozytywnie i przystąpiono do budowy serii informacyjnej.
W tym czasie jednak, z powodu złej sytuacji militarnej Japonii zapadła decyzja o wstrzymaniu produkcji samolotów bombowych, które miały w przyszłości posłużyć do holowania tych szybowców. Ta decyzja wymusiła niejako potrzebę zamontowania na "Kokusai Ku-7" niezależnego napędu. Powstały w ten sposób dwusilnikowy samolot transportowy otrzymał oznaczenie "Ki-105 Ohtori" i miał być używany do transportu paliwa dla wojsk japońskich, walczących w południowo-wschodniej Azji.
W zakładach Nippon Kokusai Koku zbudowano specjalna halę, w której można było jednocześnie montować 50 maszyn tego typu.
Jeszcze w marcu 1945 roku złożone zostało zamówienie na 300 sztuk "Ohtori" i produkcja szybko ruszyła z miejsca, ale do końca wojny wyprodukowano jedynie 9 sztuk tego samolotu.
DANE TECHNICZNE:
Długość 19,50 m
Rozpiętość 34,77 m
Pow. nośna 110,37 m2
Masa własna 3536 kg
Max. masa startowa 11000 kg
Udźwig maksymalny 7464 kg
Prędkość max. 355 km/h
Źródła: T.Królikiewicz "Szybowce transportowe", B. Gunston "Combat Aircrafts of World War II" oraz internet