zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » HENSCHEL Hs-132

HENSCHEL Hs-132


NIEMCY



W 1943 roku zakładom lotniczym Henschel powierzono zadanie zaprojektowania i budowy bombowca nurkującego o napędzie odrzutowym. Miał to być jednomiejscowy, jednosilnikowy średniopłat o konstrukcji całkowicie metalowej i chowanym w locie podwoziu ( z kołem przednim). Pilot miał zajmować w kabinie pozycję leżącą, która według założeń miała zmniejszyć obciążenie organizmu pilota podczas nurkowania samolotu.
Prace nad prototypem rozpoczęto w 1944 roku i zaplanowano początkowo budowę trzech maszyn. Koncepcja aerodynamiczna samolotu była zbliżona do myśliwca "Heinkel He-162", ale "Hs-132" posiadał staranniej dopracowaną aerodynamicznie sylwetkę, dzięki umieszczeniu kabiny pilota w nosie kadłuba.
Na początku 1945 roku ukończono budowę pierwszego prototypu "Hs-132 V-1", a drugi ("Hs-132 V-2") był ukończony w 80%. Oba prototypy miały być protoplastami odmiany seryjnej oznaczonej "Hs-132 A".
W zakładach znajdował się jeszcze "Hs-132 V-3" (skompletowany w 75%), będący prototypem przyszłej odmiany "Hs-132 B". Serie "A" i "B" miały różnić się głównie typem zastosowanych silników. Odmiana "A" miała mieć silnik odrzutowy BMW 003A, natomiast odmiana "B" silnik Jumo 004.

Niemcy nie zdążyli oblatać żadnego z prototypów pomimo, że "Hs-132 V-1" był już w zasadzie gotów do lotu. Wszystkie maszyny zostały przechwycone przez Rosjan i wywiezione w głąb ZSRR. Można się domyślać, że tak jak większość niedokończonych zdobyczy, także i "Henschel Hs-132" został oblatany przez Rosjan i poddany testom.
Zapewne z czasem sowieckie archiwa uchylą rąbka tajemnicy i może dowiemy się, co działo się z "Hs-132" po wojnie. Póki co w ostatnich latach opublikowano kilka zdjęć tej maszyny, będącej już w rosyjskich rękach.
Warto także dodać, że "pokutujące" po różnych opracowaniach rzekomo autentyczne zdjęcie "Hs-132 V-1" stojącego przed halą montażową, w rzeczywistości jest artystyczną impresją "na temat" tego samolotu, a jej autorem jest Gert Heumann.

DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 7,20 m
Długość 8,90 m
Wysokość 2,26 m
Prędkość max. 780 km/h
Zasięg 1120 km
Pułap 10500 m

Uzbrojenie: 2 działka 20 mm lub 30 mm oraz do 1000 kg bomb.









Źródła: W.Bączkowski "Samoloty odrzutowe 1939-1945", "Letectvi + Kosmonautika"1979 oraz Internet.