zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » GORBUNOW 105

GORBUNOW 105


ZSRR



Patrząc na zdjęcia samolotu "Gorbunow 105" trudno oprzeć się wrażaniu, że maszyna ta jest łudząco podobna do samolotów "Jak" lub "ŁaGG". Podobieństwo zwłaszcza do tej drugiej "rodziny" jest w pełni uzasadnione! Eksperymentalny myśliwiec W. P. Gorbunowa, oznaczony "105" był bowiem jakby alternatywną wersją produkowanego seryjnie od końca 1940 roku, samolotu "ŁaGG-3".
Obie maszyny były jednomiejscowymi, jednosilnikowymi, dolnopłatami myśliwskimi z klasycznym, chowanym w locie podwoziem. Jednak "Stopiątka" dość poważnie różniła się od swego protoplasty. Przede wszystkim, dzięki zmianie konstrukcji tyłu kadłuba udało się odchudzić samolot o ponad 300 kilogramów. Przebudowano i zmodernizowano także konstrukcję skrzydeł.

Budowa pierwszego prototypu "105" ukończona została wiosną 1943 roku. Latem tego samego roku samolot poddany został testom, które wypadły pozytywnie. Niestety, w tym czasie uruchomiono już produkcje seryjną, konkurencyjnego samolotu "Ławoczkin Ła-5", co spowodowało spadek zainteresowania konstrukcją Gorbunowa.
Wrócił on jednak do niej ponownie w kwietniu 1944 roku, budując drugi prototyp "105" (nazywany czasem "ŁaGG-3 Dubler"). Drugi prototyp był bardziej wyrafinowany technologicznie, wyposażono go także w mocniejszy silnik i silniejsze uzbrojenie. Jednak na niewiele się to zdało ? samolot miał bardzo niezadowalające charakterystyki lotu, a zawodność i przegrzewanie się silnika spowodowały, że każdy z 33 lotów próbnych "105" zakończyć musiał się przymusowym lądowaniem. Prawdopodobnie nie bez znaczenia był fakt zastosowania w ostatniej fazie prób przez sfrustrowanych konstruktorów, eksperymentalnego silnika rzędowego oznaczonego Kalimow M-107.
Po tych niepowodzeniach "Gorbunow 105" nie był dalej rozwijany.

Drugi prototyp "105" uzbrojony był w 1 działko 20 mm oraz 1 km kalibru 12,7 mm.

DANE TECHNICZNE:

Długość 8,81 m
Rozpiętość 9,80 m
Wysokość 4,40 m
Masa własna 2400 kg
Prędkość max. 623 km/h
Pułap 4000 m
Zasięg 1100 km





Źródła: B.Gunston "Combat Aircraft WW II", I. Grodon "Soviet Combat Aircraft Second WW" oraz Internet