GENERAL AIRBORNE XCG-16
USA
Niewielka i mało znana firma amerykańska General Airborne Transport Company opracowała na początku lat 40-tych interesujący ciężki szybowiec transportowy "XCG-16".
Był to górnopłat konstrukcji drewnianej, zbudowany w układzie latającego skrzydła. Posiadał chowane w locie podwozie z kołem przednim, a ładownia znajdowała się w pogrubionej części płata. Szybowiec przystosowany był do transportu 42 żołnierzy lub dwóch haubic kalibru 105 mm lub jednej haubicy z ciągnikiem i obsługą. Dostęp do ładowni zapewniały podwójne, podnoszone do góry drzwi. "XCG-16" wyposażony był także w opuszczane trapy wyładunkowe.
Początkowo firma General Airborne zbudowała model szybowca w skali 1:2. Następnie powstał prototyp (pod oznaczeniem "MC-1"), który został zaprezentowany wojsku. Podczas lotu demonstracyjnego, na wskutek przemieszczenia się źle zamontowanego balastu (symulującego ładunek), szybowiec wyczepił się z holu i wszedł w lot nurkowy. Konstruktor W.H. Bowlus i jeszcze jedna osoba uratowali się skacząc na spadochronach, zginęło jednak dwóch oficerów ze sztabu lotnictwa.
Pomimo tego tragicznego wypadku zapadła decyzja o budowie kolejnych dwóch prototypów, oznaczonych "XCG-16".
Pierwszy z nich został w 1943 roku przedstawiony władzom wojskowym, ale nie wzbudził entuzjazmu, ani zaufania. Stwierdzono, że jest niedopracowany. Dopatrzono się także niewystarczającej wytrzymałości przy lądowaniu oraz złej widoczności z 2-miejscowej kabiny pilotów. Skarżono się także na niewygodną, zmniejszającą się ku tyłowi ładownię.
Prace nad "XCG-16"przerwano w listopadzie 1944 roku, a drugi z zamówionych prototypów nie został zbudowany.
DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 27,98 m
Długość 14,72 m
Wysokość 5,58 m
Pow. nośna 105,90 m2
Masa własna 4310 kg
Max. masa startowa 8880 kg
Max. masa ładunku 4570 kg
Prędkość max. 255 km/h
Źródła: T. Królikowski "Szybowce transportowe" oraz Internet.