FLETTNER Fl 265
NIEMCY
Jednomiejscowy śmigłowiec wielozadaniowy "Fletner Fl 265" powstał w zakładach Antona Fletnera, zlokalizowanych na terenie lotniska Berlin Johannisthal. Maszyna wywodziła się bezpośrednio ze zbudowanej w 1936 roku konstrukcji "Fletner Fl 185" i miała być przeznaczona dla Krigsmarine. Napędzany pojedynczym silnikiem typu "Bramo Sh 14A" o mocy 160 KM śmigłowiec swój pierwszy lot wykonał w maju 1939 roku. Kariera pierwszego prototypu nie trwała długo, gdyż podczas jednego z lotów próbnych wirniki ("Fl 265" posiadał dwa przeciwbieżne wirniki nad kadłubem) uderzyły o siebie i spowodowały katastrofę. Drugo prototyp przeszedł serię prób na pokładzie okrętów wojennych na Morzu Śródziemnym oraz na Bałtyku. W ramach testów sprawdzano możliwość operowania "Fl 265" ze specjalnej platformy zamontowana na pokładzie okrętów oraz przeprowadzano próby lądowań na pokładzie okrętu podwodnego. Według źródeł niemieckich wszystkie te próby wypadły pomyślnie, a maszyna potwierdziła swoją przydatność jako śmigłowiec rozpoznawczy.
Po sukcesach nad morzem, konstrukcją tą zainteresowały się także wojska lądowe. Rozważano (i testowano) zastosowanie "Fl 265" w charakterze dźwigu, a także czegoś w rodzaju holownika podczas przepraw przez rzeki. Ciekawie wyniki przyniosły także testy podczas, których symulowano ataki myśliwców na ten śmigłowiec (zastosowano "Messerschmitt’a Bf 109" oraz "Focke Wulf’a Fw 190" z fotokarabinami) wyniki były zastanawiające, gdyż analiza filmów wykazała, że podczas 20 minutowych "ataków" śmigłowiec podobno ani razu nie został trafiony!
"Flettner Fl 265" nie wszedł jednak do produkcji seryjnej, a powodem tego było pojawienie się nowszej, bardziej zaawansowanej i dwumiejscowej konstrukcji A. Fletnera. Był to śmigłowiec oznaczony "Fl 282".
Nie na informacji na temat uzbrojenia "Fl 265".
DANE TECHNICZNE:
Masa własna 800 kg
Masa całkowita 1000 kg
Prędkość max. 160 km/h
Rozpiętość wirnika 12,30 m
Źródła: M.Murawski "Samoloty Luftwaffe 1933-1945" oraz internet.