zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » FIESELER Fi-158

FIESELER Fi-158


NIEMCY



Wkrótce po oficjalnym powstaniu hitlerowskiej Luftwaffe firma Fieseler otrzymała zlecenie opracowania kierowanego radiem latającego celu do ćwiczeń artylerii przeciwlotniczej. Samolot-cel miał nosić oznaczenie "Fi-157" i miał startować z katapulty.
Przystępując do prac nad tą konstrukcją firma Fieseler wykazała się jednak oryginalnym podejściem i zdecydowała, że najpierw zbuduje "pełnowartościowy", załogowy samolot doświadczalny. Tak powstał mało dziś znany samolot oznaczony "Fieseler Fi-158".
Jak praktycznie wszystkie niemieckie projekty lotnicze tamtego okresu i ten także objęty był ścisłą tajemnicą, oficjalnie więc budowano "Fi-158" jako maszynę przeznaczoną do modnego w owym czasie "bicia rekordów" lotniczych. Maszyna charakteryzowała się starannie dopracowaną, elegancką sylwetką oraz zdwojonym usterzeniem kierunku. Zbudowano ją w układzie jednomiejscowego dolnopłata o drewnianej konstrukcji i wyposażono w chowane w locie podwozie. Jako jednostkę napędową zastosowano pojedynczy silnik rzędowy typu Hirth HM 506A. Samolot nie posiadał uzbrojenia.

Jedyny prototyp "Fi-158" został oblatany w połowie 1938 roku i odznaczał się raczej średnimi własnościami pilotażowymi i osiągami. Służył jedynie do prób i był niejako wzorcem dla zbudowanych następnie trzech bezpilotowych samolotów-celów "Fi-157".
One również nie spełniły oczekiwań ? wszystkie uległy uszkodzeniu podczas lotów próbnych, co spowodowało wstrzymanie dalszych prac zarówno nad "Fi-157" jak i "Fi-158".

Prototyp samolotu "Fieseler Fi-158" został zniszczony w wyniku późniejszych działań wojennych.

DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 7,00 m
Długość 6,60 m
Wysokość 1,70 m
Prędkość max. 350 km/h
Zasięg 370 km
Pułap 6700 m





Źródła: Letectvi + Kosmonautika 1990 .