De SCHELDE S-21
HOLANDIA
W 1938 roku holenderski konstruktor T.E. Slot, bazując na swoim wcześniejszym, cywilnym projekcie opracował niezwykle oryginalny samolot myśliwski, oznaczony "S-21". Miał to być jednomiejscowy, jednosilnikowy, całkowicie metalowy dolnopłat w układzie dwukadłubowym (główna gondola z dwoma belkami ogonowymi), wyposażony w chowane w locie trójkołowe podwozie z kółkiem przednim. Do napędu zdecydowano się wykorzystać niemiecki silnik rzędowy typu "DB- 600 Ga", przy czym miał on napędzać trójłopatowe śmigło pchające.
Niezwykle ciekawie miało być rozwiązane uzbrojenie "S-21". Oprócz "klasycznego" uzbrojenia złożonego z karabinów maszynowych, konstruktor w przodzie kadłuba umieścił ... ruchome działko! Tego samego typu działko miało być zresztą zamontowane na stałe w tyle gondoli i miało służyć do obrony, strzelając przez wał śmigła do tyłu! Do jego obsługi przewidziano dla pilota specjalny, peryskopowy celownik.
Obiecująco zapowiadający się samolot był w końcowej fazie budowy, gdy w maju 1940 roku Niemcy wkroczyli do Holandii. Niekonwencjonalna maszyna została przechwycona wraz z pełną dokumentacją i miesiąc później ukończona, już pod okiem niemieckich specjalistów.
Prototyp był następnie poddany intensywnym testom w niemieckim Zarlegebetrieb w Utrechcie. Podczas badań tych został rozbity, co spowodowało wstrzymanie, a następnie zakończenie dalszych prac nad tą maszyną.
Uzbrojenie "De Schelde S-21" składało się z 2 lub 4 km 7,92 mm oraz 2 działek kalibru 23 mm.
DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 9,00 m
Długość 7,43 m
Wysokość 2,60 m
Prędkość max. 590 km/h
Pułap 1000 m
Zasię 950 km
Źródła: V. Nemecek "Vojenska letadla", "Letectvi+kosmonautika" oraz Internet.