DB-LK
ZSRR
W 1938 roku konstruktor W.B. Bieljajew zaprojektował dość niezwykły samolot bombowy, oznaczony "DB-LK". Teoretycznie maszyna miała stanowić konkurencję dla samolotu "DB-3", opracowanego w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna, jednak zbudowany w 1939 i oblatany prototyp "DB-LK" nie znalazł uznania w oczach ówczesnych sowieckich władz wojskowych.
Oprócz zbyt niekonwencjonalnego wyglądu samolot, podczas prób w powietrzu wykazywał niezadowalające właściwości lotne, aczkolwiek rozwijał dość dużą prędkość i charakteryzował się dalekim zasięgiem.
Był to dwukadłubowy, czteromiejscowy bombowiec dalekiego zasięgu z chowanym w locie podwoziem. Napęd stanowiły dwa silniki gwiazdowe typu M-87B. Niezwykły kształt nadawały tej konstrukcji skrzydła, które wzorowane były na skrzydłach nietoperza! "DB-LK" posiadł także bardzo bogato oszklone tylne części obu kadłubów ze stanowiskami strzelców pokładowych.
Pojedynczy statecznik pionowy, z bardzo wysoko umieszczonym sterem wysokości niestety nie poprawiał właściwości lotnych tej maszyny. Wszystko to spowodowało, ze projekt Bieljajewa został odrzucony, a do produkcji seryjnej wszedł samolot "DB-3", znany później bardziej pod oznaczeniem "Ił-4".
DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 21,60 m
Długość 9,78 m
Masa własna 5655 kg
Prędkość max. 488 km/h
Pułap 8500 m
Zasięg 2900 km
Uzbrojenie: 4 km 7,7 mm oraz 2000 kg bomb




Źródło: V. Nemecek "Vojenska letadla" oraz Internet.