DAR - 10 BEKAS
BUŁGARIA
W okresie międzywojennym w Bułgarii działały dwie znaczące wytwórnie lotnicze: KB w Kazanłyku oraz DAR w Sofii. Jednak lotnictwo wojskowe tego kraju wyposażone było głównie w samoloty zakupione za granicą (w tym polskie "PZL P-24" i "PZL P-43") oraz maszyny produkowane na licencji. Kryzys sprzętowy jaki wystąpił w lotnictwie bułgarskim w 1933 roku, przyczynił się jednak do ... rozwoju rodzimych konstrukcji lotniczych, wzorowanych często na maszynach licencyjnych. Właśnie do takich samolotów należy "DAR - 10", zaprojektowany przez inż. Cwietana Łazarowa, przypuszczalnie w oparciu o rozwiązania zastosowane w przedwojennym polskim "Karasiu" (chociaż taki jego rodowód podają w zasadzie jedynie polskie źródła ...) .
"DAR ?10" powstał jako samolot rozpoznawczy, mogący także pełnić rolę bombowca nurkującego. Był to dwumiejscowy dolnopłat ze stałym podwoziem o całkowicie metalowej konstrukcji, napędzany pojedynczym silnikiem gwiazdowym.
Swój pierwszy lot prototyp, oznaczony "DAR-10A" wykonał na początku 1941 roku, po czym został skierowany do dalszych prób, które zakończyły się latem 1942 roku rozbiciem samolotu.
Drugi, zmodyfikowany prototyp, wyposażony miedzy innymi w nowy silnik typu "Fiat A-47RC.38", otrzymał oznaczenie "DAR-10F" i został oblatany w marcu 1945 roku. Informacje na temat dalszych losów tej maszyny są sprzeczne. Według jednych źródeł samolot nie spełnił oczekiwań i dalsze prace nad nim wstrzymano jeszcze w 1945 roku, według innych jeszcze w 1943 roku (a więc przed powstaniem wersji ""DAR-10F" !?) wyprodukowano krótką serię tych maszyn . Wystarczyło ich jednak tylko do utworzenia jednego dyonu rozpoznawczo-bombowego.
Mam nadzieję, że uda się w końcu wiarygodnie potwierdzić, którąś z powyższych wersji.
"DAR ? 10F" mógł przenosić do 550 kilogramów bomb i był uzbrojony w 2 stałe km 7,7 mm oraz 1 km 7,7mm ruchomy.
Dane techniczne:
Rozpiętość 12,65 m
Długość 9,83 m
Wysokość 3,00 m
Masa całkowita 3420 kg
Prędkość max. 454 km/h
Zasięg 800 km
Źródła: "Skrzydlata Polska" oraz internet