zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » CAC CA-12 BOOMERANG

CAC CA-12 BOOMERANG


AUSTRALIA


W 1941 roku, gdy Japonia rozpoczęła działania na Pacyfiku siły powietrzne Australii nie posiadały na wyposażeniu odpowiedniego samolotu myśliwskiego. Wytwórnia Commonwealth Aircraft podjęła się zadania zaprojektowania nowego samolotu, mogącego tę lukę uzupełnić. W niewiarygodnym czasie 14 (według innych źródeł 16) tygodni przygotowano projekt i oblatano prototyp niewielkiego, trochę przysadzistego samolotu " CA-12 Boomerang". Z pewnością na tak krótki czas budowy miało wpływ wykorzystanie w nim elementów (skrzydła i podwozie) produkowanego w Australii samolotu "NA-33 Wirraway".
Oblatany 29 maja 1942 roku "CA-12" okazał się bardzo udaną konstrukcją. Odznaczał się między innymi bardzo dobrym wznoszeniem i choć może nie zachwycał szybkością, to dzięki dużej zwrotności oraz wytrzymałości był trudnym przeciwnikiem.
Samoloty tego typu weszły na uzbrojenie w czerwcu 1942 roku i w różnych odmianach były produkowane do 1945 roku. Od 1943 roku "Boomerang?i" odgrywały ważną rolę nie tylko jako myśliwce, ale także samoloty szturmowe, wspierając wojska australijskie między innymi na Nowej Gwinei.
Łącznie wyprodukowano około 250 maszyn tego typu (w tym około 50 egzemplarzy przeznaczonych do zadań zwiadowczych). Wśród innych, ciekawych wersji rozwojowych tego samolotu należy wspomnieć o wariancie "CA-14" wyposażonym w turboładowarkę, który jednak nie wyszedł poza fazę prototypu.

"CA-12" był jednomiejscowym, dolnopłatem z chowanym w locie podwoziem, napędzanym pojedynczym silnikiem gwiazdowym Pratt&Whitey R-1830-S3C4-G.
Uzbrojenie składało się z 2 działek kalibru 20 mm, 4 km kalibru 7,7 mm oraz 4 bomb po 9 kilogramów każda.

Dane techniczne:
Rozpiętość 11,06 m
Długość 7,78 m
Masa całkowita 3450 kg
Prędkość max. 476 km/h
Zasięg 1496 km
Pułap 8845 m








Źródło: "Encyklopedia lotnictwa? wyd. Gemini, "Skrzydlata Polska" oraz Internet.