zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » BEREZNIAK-ISAJEW BI – 1

BEREZNIAK-ISAJEW BI – 1


ROSJA


W 1940 roku, pracujący w biurze konstrukcyjnym prof. M. Bołchowitinowa dwaj konstruktorzy: A.I. Berezniak i A.M. Isajew rozpoczęli opracowywanie samolotu myśliwskiego o napędzie rakietowym. Początkowo sam projekt powstawał nieoficjalnie, niejako "po godzinach", ale z chwilą wybuchu wojny sowiecko-niemieckiej zgłoszono go oficjalnie. Projekt został przyjęty i zatwierdzony do natychmiastowej realizacji. Budowę samolotu "BI-1" uznano za na tyle priorytetową, iż całe biuro konstrukcyjne zostało skierowane do pracy nad tą maszyną.

Intensywne prace prowadzone były przez 40 dni, a po ich upływie samolot ... był gotów!
Próby holowania w locie, jeszcze bez silnika, rozpoczęły się 10 września 1941 roku, lecz po wykonaniu 15 lotów musiano je przerwać z powodu ewakuacji zakładów w głąb Rosji.
Dopiero w kwietniu 1942 roku "BI-1" został wyposażony w silnik typu "D-1A-1000" i w dniu 15 maja 1942 roku wykonał swój pierwszy lot silnikowy. Lot trwał około trzech minut, a uzyskane wyniki były bardzo obiecujące.
Badania i loty kontynuowano, także zimą, a maszynę wyposażono w płozy do lądowania. W siódmym locie silnikowym planowano pobicie rekordu prędkości osiągniętych do tej chwili na "BI-1", niestety na wysokości 2000 metrów samolot eksplodował, a pilot poniósł śmierć.
Pomimo tego tragicznego wypadku próby były prowadzone jeszcze do 1945 roku, a w czasie ich trwania zbudowano łącznie 8 prototypów tego samolotu.

"BI-1" był jednomiejscowym, jednosilnikowym dolnopłatem o mieszanej konstrukcji oraz klasycznym, chowanym w locie podwoziu.
Uzbrojenie składało się z 2 działek 20 mm w nosie kadłuba.

DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 6,60 m
Długość 6,93 m
Wysokość 2,60 m
Prędkość max. 990 km/h
Pułap 1100 m








Źródła: W. Bączkowski "Samoloty odrzutowe 1939-1945" oraz Internet.