zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » ARADO Ar-198

ARADO Ar-198


NIEMCY



Trzymiejscowy, górnopłat ze stałym podwoziem "Arado Ar-198" był jednym z samolotów, które zbudowano w odpowiedzi na założenia RLM z 1937 roku na nowy samolot rozpoznawczy, mogący także współpracować z armią lądową. Projekt "Ar-198" znalazł uznanie w Technisches Amt, ale mimo to podjęto decyzję o zamówieniu trzech prototypów zarówno w firmie Arado, jak i u konkurencyjnego Focke-Wulfa.
Napędzany pojedynczym silnikiem gwiazdowym typu BMW-Bramo323 A Fafnir, pierwszy prototyp "Ar-198" swój pierwszy lot wykonał na wiosnę 1938 roku.
Próby w locie pokazały, że właściwości lotne samolotu nie są specjalnie zachwycające, a osiągi nie spełniają wymagań jakie postawiono w założeniach. Szybko podjęto decyzję o przerwaniu dalszych prac nad tą konstrukcją. Drugiego prototypu nie ukończono, chociaż to właśnie na nim planowano zamontowanie uzbrojenia. Zakładano, że "Ar-198" będzie uzbrojony w dwa stałe oraz dwa ruchome karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm. Pod skrzydłami przygotowane miały być zaczepy pod 4 bomby, każda o wadze 50 kilogramów. Z powodu bardzo przeszklonego kadłuba samolot otrzymał przezwisko "Latające akwarium" ("Das Fliegende Aquarium").
Po przerwaniu prac nad tą maszyną do produkcji seryjnej i powszechnego użycia wszedł samolot opracowany przez firmę Focke-Wulf, oznaczony "Fw-189".

DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 14,90 m
Długość 11,80 m
Wysokość 4,50 m
Masa własna 2400 kg
Prędkość max. 360 km/h
Pułap 8000 m
Zasięg 1100 km









Źródła: M.Murawski "Samoloty Luftwaffe 1933-1945" oraz internet.