ANBO VIII
LITWA
Dwumiejscowy, wolnonośny dolnopłat bombowy "ANBO VIII" był najprawdopodobniej najnowocześniejszym samolotem jaki opracowano na Litwie przed zajęciem jej przez wojska sowieckie w lipcu 1940 roku. Konstruktorem tej maszyny był A. Gustaitis ? konstruktor lotniczy i jednocześnie dowódca lotnictwa litewskiego.
"ANBO VIII" miał stałe podwozie z kółkiem ogonowym i napędzany był gwiazdowym silnikiem typu Bristol Pegasus XVII. Oblatano go 5 września 1939 roku, a do połowy listopada maszyna wykonała kilka lotów próbnych. Samolot oceniono jako konstrukcję udaną i wielce przyszłościową, pozwalającą na uniezależnienie się Litwy od dostaw tej klasy samolotów z zagranicy. Niestety sytuacja polityczna i militarna w tym czasie uniemożliwiła dalsze prace nad "ANBO VIII".
Po zajęciu Litwy przez wojska sowieckie samolot dostał się w ich ręce, a dalsze jego losy niestety nie są znane. Jedna z wersji mówi o tym, że prototyp uległ zniszczeniu w czerwcu 1941 roku, podczas walk z Niemcami. Twórca samolotu został rozstrzelany w październiku 1941 roku pod zarzutem prowadzenia działalności szpiegowskiej na rzecz Niemiec.
Ponieważ "ANBO VIII" miał pełnić nie tylko zadania bombowe, ale także szturmowe planowano zamontowanie na nim również uzbrojenia ofensywnego w postaci 4 karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm. Do obrony miał służyć pojedynczy karabin takiego samego kalibru, zamontowany na stanowisku strzelca. Samolot mógł także przenosić od 600 kilogramów bomb pod kadłubem i skrzydłami.
Na koniec mała "ciekawostka". W polskiej literaturze lotniczej samolot "ANBO VIII" często porównywany jest do naszego przedwojennego "Karasia". Litwini zaś porównują go z ? niemieckim "Junkersem Ju-87"!
Cóż, co kraj to obyczaj ? ;o)
DANE TECHNICZNE:
Rozpiętość 13,50 m
Długość 9,50 m
Wysokość 3,68 m
Masa własna 2450 kg
Prędkość max. 411 km/h
Pułap 9000 m
Pow. nośna 30 m2
Źródła: "Letectvi + Kosmonautika" oraz internet.