zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Samoloty » Artykuły » AMBROSINI AL-12 P

AMBROSINI AL-12 P


WŁOCHY


Pomimo tego, że podczas II WŚ lotnictwo włoskie używało szybowców transportowych produkcji niemieckiej (głównie "DFS 230" oraz "Go 242"), podjęto we Włoszech próby opracowania także rodzimych maszyn tego typu. Miały zostać one użyte podczas desantu na Maltę. Do operacji takiej jednak nie doszło i nie doszło także do masowej produkcji włoskich szybowców.

Jednym ze zrealizowanych projektów był zbudowany w 1942 roku "Ambrosini AL-12 P". Był to lekki szybowiec transportowy o konstrukcji drewnianej, zbudowany w układzie górnopłata. Maszyna posiadała stałe, klasyczne podwozie z kółkiem ogonowym. Szybowiec przystosowany był do transportowania 10 uzbrojonych żołnierzy, którzy mogli dostać się do środka drzwiami po bokach kadłuba lub od przodu, po odchyleniu w prawo nosa, w którym znajdowała się dwuosobowa kabina załogi.
W 1943 roku szybowiec przeszedł badania w locie, które wypadły pozytywnie. Na ich podstawie podjęto decyzje o wyprodukowaniu krótkiej serii 16 maszyn tego typu. Produkcja prowadzona była w zakładach Aerolombardi.

Niektóre egzemplarze "AL-12 P" poddano później modyfikacji, polegającej na zamontowaniu dwóch silników Alfa Romeo 115 o mocy 225 KM każdy. Powstałe w ten sposób motoszybowce oznaczono symbolem "P-512" i używano do zadań transportowych.

DANE TECHNICZNE:

Długość 14,33 m
Rozpiętość 21,34 m
Pow. nośna 58,53 m2
Masa własna 1588 kg
Max. masa startowa 2812 kg
Udźwig maksymalny 1224 kg




Źródła: T.Królikiewicz "Szybowce transportowe" oraz internet