zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Broń pancerna » Artykuły » 7 TP – polski czołg lekki

7 TP – polski czołg lekki


Tuż po zakupie licencji na produkcję angielskich czołgów Vickers E rozpoczęto prace projektowe nad konstrukcją wzorowaną na nich lecz ze zmienionym silnikiem na wysokoprężny Saurer Bdb.
Równocześnie z opracowywaniem nowego pojazdu pracowano nad nowym 6-tonowym ciągnikiem gąsienicowym dla artylerii ciężkiej i najcięższej. W 1934 r. prototyp ciągnika przeszedł próby drogowe i terenowe, które dostarczyły dodatkowych danych pozwalających udoskonalić ciągnik (późniejszy C7P) jak i opracowywany właśnie czołg. Jesienią 1934 r. prototyp czołgu 7 TP przeszedł intensywny cykl badań i porównań z oryginalnymi czołgami Vickers (z ulepszonymi silnikami Siddley). 7TP okazał się czołgiem lepszym w terenie lecz nieznacznie wolniejszym w marszu po drodze. Po dokonaniu niezbędnych poprawek, wiosną 1935 r. został skierowany do produkcji.
Pierwsze zamówienie wynosiło 22 sztuki w wersji dwuwiekowej z karabinami maszynowymi w dwu wieżach typu Vickers. Było to tymczasowe rozwiązanie ponieważ wersji dwuwieżowej nie zamierzano produkować. W 1936 r. rozpoczęto produkcję świetnej armaty przeciwpancernej Boforsa kal.37mm., którą wprowadzono do uzbrojenia WP. Firma Bofors zaproponowała opracowanie wieży z wersją czołgową tej armaty.
Czołgi jednowieżowe zaczęto budować od drugiej połowy 1937 r. Rok później dodano do wieży niszę w celu jej lepszego wyważenia, a jednocześnie pozwoliło na wyposażenie wozu w radiostację 2N/C. Wozy dwuwieżowe przerabiano na wersję jednowieżową. W dniu 1-go lipca 1939 r. w eksploatacji było 139 czołgów 7TP. Do wybuchu wojny był sukcesywnie ulepszany.

Wersje czołgu 7TP:

7TP - dwuwieżowy (starsza wersja)
7TP - jednowiekowy
C7P - ciągnik artyleryjski

Dane techniczne:

Załoga: 3
Długość całkowita: 4,56m
Wysokość: 2,19m (dwuwieżowy), 2,3m (jednowieżowy)
Szerokość: 2,43m
Masa: 9,4t (dwuwieżowy), 9,9t (jednowieżowy z radiostacją)
Prędkość: 37km/h (droga)
Uzbrojenie: 2 km Browning wz.30 kal.7,92 lub 1 armata p.panc Bofors wz. 36 kal.37mm +
1 km wz.30
Napęd: Silnik PZInż.235 (Saurer BLDb), diesel, 4-suwowy, 6-cylindrowy chłodzony
cieczą, o mocy 110 KM
Zasięg: 150km (szosa), 130km (teren)








Opracowano na podstawie:
1.A. Jońca, R.Szubański, J.Tarczyński ?Wrzesień 1939 Pojazdy Wojska Polskiego?, wyd.WKŁ, Warszawa 1990 r.
2.http://pbellum.webpark.pl/pb_uzbrojenie_strony/cz_7tp.html -
3.http://www.wwiivehicles.com/poland/tank_light/7tp.html
4.http://peacock.au.poznan.pl/~garaz/t_all/t_002_b.htm
5.http://www.military.cz/panzer/tanks/poland/c7p/index_en.htm