zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Broń pancerna » Artykuły » Prototypowe czołgi ciężkie T29, T29E1, T29E2 i T29E3

Prototypowe czołgi ciężkie T29, T29E1, T29E2 i T29E3


Pojawienie się na europejskim teatrze operacyjnym nowej generacji ciężkich czołgów niemieckich zmusiło sztabowców amerykańskich do rozpoczęcia prac projektowych nad czołgiem o podobnych parametrach.M26 Pershing był odpowiedzią na Pz.Kpfw. VI Ausf E i tylko z powodów propagandowych został (czasowo) sklasyfikowany jako czołg ciężki. Ordnance Committee Minutes (OCM) 25117 z 14-go września 1944 zlecił zbudowanie dwóch serii prototypów: jednej, uzbrojonej w armatę 105mm T5E1, zaś drugiej - w armatę 155mm T7.
Nadano im wstępne oznaczenia T 29 i T30.
OCM 26825 z 1-go marca 1945 roku zgłosiło zapotrzebowanie na co najmniej 1200 czołgów typu T29.

Miał on być napędzany chłodzonym cieczą silnikiem Ford GAC, o mocy maksymalnej 770 koni mechanicznych przy 2800 obrotach na minutę. Przekaz napędu miał zapewnić nowej generacji zespół transmisyjny typu EX-120, opracowany przez General Motors.
Już w trakcie budowy egzemplarza prototypowego zdecydowano o zmianie EX-120 na najnowszy patent - transmisję z automatyczną skrzynią przekładniową CD-850-1 (typu cross-drive).Była ona bardzo skomplikowana i wymagała częstej obsługi i konserwacji. W toku testów pojazdu wymieniono ją na mniejszą gabarytowo i udoskonaloną młodszą siostrę: CD-850-2.
Stopień skomplikowania wnętrza bloku transmisyjnego znakomicie rekompensowała łatwość kierowania czołgiem, umożliwiająca bardzo precyzyjną i dynamiczną jazdę, bez przeciążania kierowcy. Było to bardzo odczuwalne zwłaszcza w czasie jazdy w ciężkim terenie.

Spawany kadłub stanowił połączenie elementów odlewanych oraz walcowanych płyt pancernych. Zachowano taką samą jak w M26 grubość czołowego pancerza (4 cale - 101,6mm).Zwiększono natomiast jego nachylenie - do 54 stopni (46 stopni w M26).W płycie czołowej znalazło się kuliste jarzmo karabinu maszynowego 7,62mm M1919 A4, który obsługiwać miał pomocnik kierowcy.

Dużą, odlewaną wieżę zamontowano na pierścieniu o średnicy 80 cali (2032mm), wysuwając ją nieco ku przodowi kadłuba. Grubość jej pancerza wynosiła pomiędzy siedmioma calami z przodu (177,8mm), a czterema calami z tyłu (101,6mm).
W wieży znalazły się stanowiska aż czterech członków załogi. Dowódca siedział daleko w tyle - w centrum nawisu wieży. Do obserwacji okrężnej służyło mu 6 wizjerów kopułki. Mógł też korzystać z peryskopu M15.
W przedniej części wieży, po prawej stronie armaty, znalazło się stanowisko celowniczego, który miał do dyspozycji celownik teleskopowy T143E1 oraz peryskop M10E5.
Po obu stronach zamka armaty zajmowało miejsca dwóch ładowniczych.
W stropie wieży znajdowały się dwa luki ładowniczych oraz luk dowódcy w kopułce.

105 milimetrową armatę T5E1 zamontowano w jarzmie zespolonym T123.Była to broń długolufowa (65 kalibrów - dokładnie 6827,774 millimetrów), potrafiąca nadać 39-cio funtowemu pociskowi przeciwpancernemu T32 (17,7 kg) prędkość początkową 910 metrów na sekundę.
Armata ta mogła też strzelać pociskami burzącymi T30E1 (33,5 funta - 15,2 kg) zarówno z pełnym, jak i ze zmniejszonym ładunkiem miotającym ( prędkości początkowe 945 m/s i 762 m/s) oraz pociskami podkalibrowymi ze smugaczem T29E3 (24.6 funta - 11.4 kg - prędkość początkowa 1128m/s).
W jarzmie , po lewej stronie armaty znajdowały się dwa karabiny maszynowe 12,7mm MH HB2.
Przeciwlotniczy karabin maszynowy 12,7mm zainstalowano na dachu wieży obok lewoburtowego luku ładowniczego.

Wentylację przedziału bojowego zapewniały dwa wentylatory. Jeden znajdował się na dachu wieży (z tyłu, po prawej), zaś drugi znajdował się w przedniej płycie stropowej kadłuba - pomiędzy lukami kierowcy i pomocnika.

Wstępne zamówienie potwierdzono 12 kwietnia 1945 roku, jednocześnie zmniejszając je do 1152 czołgów seryjnych. Również w kwietniu zlecono budowę czterech dodatkowych prototypów, z których jeden od razu przeznaczono do przetestowania armaty 120mm T53, rezerwując dla takiej wersji nazwę T34.
Była to pierwsza z wielu zmian, jakie miały nastąpić w programie T29, a spowodowana zbliżającym się końcem wojny. Tuż przed zwycięstwem nad Japonią rozwiązano kontrakt z Pressed Steel Company, gdzie na specjalnie budowanej linii produkcyjnej zdołano skompletować jedynie 1,5 egzemplarza czołgu T29...Zgromadzone części i materiały przesłano do Detroit Tank Arsenal celem budowy 10 egzemplarzy prototypowych (OCM 28848 z 23-go sierpnia 1945 roku).OCM 31654 z 10 lipca 1947 roku ograniczył tę liczbę do ośmiu.

Pierwszy T29 dotarł do Aberdeen Proving Ground w październiku 1947 roku. W tym momencie budowa czołgów ciężkich wydawała sie decydentom Departamentu Uzbrojenia niepotrzebna i proces testów ograniczono do ewaluacji rozmaitych elementów układu napędowego. Następne egzemplarze T29 przybyły do Aberdeen w kwietniu i maju roku 1948.

Posłużyły do rozmaitych testów trwałości podzespołów oraz saperskich.
Po ich przybyciu pierwszy prototyp odesłano do zakładów General Motors dla instalacji nowego zespołu napędowego - zmodyfikowanego 12-to cylindrowego silnika lotniczego Allison V-1710-E32.Zdecydowano by zachować testowaną już transmisję cross-drive CD-850-1.
By zmieścić dłuższy silnik przedłużono kadłub o 1 i 31/32 cala (57,9mm).Zachował on oryginalną wieżę i uzbrojenie. Jeszcze w grudniu 1945 roku zastrzeżono dla tak przebudowanego czołgu nazwę T29E1.

Drugi egzemplarz prototypowy wyposażono w ?wieżę czołgu ciężkiego typu T5".Zastosowano w niej opracowany w Massachusetts Institute of Technology (MIT) hydrauliczny mechanizm obrotu i elewacji armaty oraz zautomatyzowany celownik. Uzbrojenie stanowiła 105mm armata T5E2 w nowym jarzmie T123E2.OCM 32107 z 1 kwietnia 1948 roku przyznał temu czołgowi nazwę T29E2.

W oryginalnym T29 zastosowano jarzmo T123 z trzema oporopowrotnikami nad komorą nabojową armatyT5E1.By móc zastosować nową wersję armaty (T5E2) opracowano zupełnie nowy zespół odrzutowy z dwoma cylindrami oporopowrotników w części górnej i jednym pod kołyską. Jarzmo to otrzymało nazwę T123E1.Po modyfikacjach wymuszonych hydraulicznym systemem elewacji z MIT jarzmo to otrzymało nazwę T123E2.

Prototypy T29 o numerach 3-7 otrzymały armaty T5E2 w jarzmach T123E1.

Czołg numer 8 otrzymał oryginalną konfigurację T29 (T5E1 w T123).Wieżę przebudowano, by zamontować dalmierz T31E1 i teleskop T93E2 w obudowie pancernej T136.Co ciekawe - dalmierz nie był zintegrowany z systemem kierowania ogniem. Używał go dowódca, który korbkami wprowadzał uzyskane dane na pulpit kontrolny (bezpośrednio pod dalmierzem).Stąd - dość skomplikowanym systemem cięgieł dane trafiały do teleskopu celowniczego T136.W założeniu - celowniczy nie musiał odrywać wzroku od śledzonego celu. W praktyce system ten okazał się bardzo zawodny. Dane uzyskiwane z dalmierza (na skutek wstrząsów, a nawet silniejszych podmuchów wiatru) były często błędne. Skala błędu rosła dodatkowo wskutek mechanicznego systemu przekazy danych (elastyczność cięgieł, wstrząsy, itp.).
Planowano przetestować też w nim teleskopy panoramiczne T141, T144 i T145 do prowadzenia ognia pośredniego. O ile T141 i T144 można było używać wymiennie z peryskopem celowniczym (M10E5), to dla T145 trzeba było zainstalować specjalne gniazdo w stropie wieży. Wszystkie te elementy stanowiły część nowatorskiego programu badawczego nad integracją systemu dowodzenia czołgiem i prowadzenia ognia oraz ich automatyzacji. W ramach tego programu zmodyfikowano też prototypowy czołg średni T25E1.

Pomimo ewidentnej niedoskonałości testowanego rozwiązania doświadczenia zdobyte w programie wykazały wielką przydatność stereoskopowych dalmierzy, zwłaszcza do obserwacji. Miały też decydujący wpływ na rozpoczęcie prac badawczych nad znalezieniem sposobu szybkiego i niezawodnego pomiaru odległości do celu, co było niezbędne do trafienia celu już pierwszym pociskiem na dystansie większym niż 1000 m.
Tak przebudowany ósmy prototyp oznaczono jako T29E3.Przetrwał on do dziś i jest eksponowany na zewnątrz Patton Museum w Fort Knox w Kentucky.


Dane techniczne:

Prototypowy czołg ciężki T29


Załoga - 6
Długość całkowita - 1157cm (455,5 cala)
Długość kadłuba - 761cm (299,6 cala)
Szerokość - 380cm (149,7 cala)
Wysokość (z kopułą dowódcy) - 322.3cm (126,9cala)
Prześwit - 47.75cm (18,8 cala)
średnica pierścienia wieży - 203.2cm (80 cali)
Masa całkowita - ok. 64183 kilogramy (ok.141500 funtów)
Nacisk na grunt - 0,857 kilograma na centymetr kwadratowy dla 28 calowych gąsienic (12,2 psi)
Pancerz - płyta czołowa-góra - 102mm (4 cale)
-dół - 70mm (2,75 cala)
- burty - przód - 76mm (3 cale)
- tył - 51mm (2 cale)
- ty - góra - 51mm (2 cale)
- dół - 19mm (0,75 cala)
- stropy - 38mm (1,5 cala)
- podłoga - przód - 25mm (1 cal)
- ty - 13mm (0,5 cala)
- wie a - jarzmo - od 279mm do 203mm (pomiędzy 11, a 8 cali)
- przód - 178mm (7 cali)
- burty - 127mm (5 cali)
- ty - 102mm (4 cale)
- strop - 38mm (1,5 cala)
Uzbrojenie - 105mm armata T5E2 o d ugo ci 65 kalibrów w jarzmie zespolonym T123E1
- dwa karabiny maszynowe 12.7mm HB M2 w jarzmie zespolonym T123
- jeden karabin maszynowy 7.62mm M1919A4 w jarzmie kulistym w pancerzu czołowym
- jeden przeciwlotniczy karabin maszynowy 12.7mm HB M2 na stropie wie y
- sześć pistoletów maszynowych 11.43mm M3
Zapas amunicji - 63 naboje 105mm
- 2420 nabojów 12.7mm
- 1080 nabojów 11.43mm
- 2500 nabojów 7.62mm
- 12 granatów ręcznych
Optyka - dowódca - sześciowizjerowa kopułka plus peryskop M15
- celowniczy - teleskop T143E1, peryskop M10E5
- kierowca - peryskop M13
- pomocnik kierowcy - peryskop M13
Zespół napędowy - silnik - 12 cylindrowy, widlasty (60 stopni) Ford GAC
- pojemno skokowa - 27022.3 centymetra sześciennego
- moc maksymalna 770 KM przy 2800 obrotach na minut
- automatyczny zespół transmisyjny typu cross-drive CD-850-1 o dwóch zakresach przełożeń naprzód i jednym wstecznym
Zawieszenia - osiem kół jezdnych na burt zawieszonych na wałkach skrętnych
- siedem rolek zwrotnych po każdej stronie
Gąsienice - T80E3 lub T84E3 o szeroko ci 71.1cm
System elektryczny - prąd stały o napięciu 24 voltów
Radiostacja - SCR 508 lub SCR 528 oraz AN/VRC-3 zamontowane w nawisie wie y
Prędkość maksymalna po drodze - 35.4 kilometra na godzin (22 mile na godzinę)
Zdolność do pokonywania wzniesie - do 60 procent
Zdolność do przekraczania rowów - do 190.5cm (6,25 stopy)
Zdolność do przekraczania przeszkód pionowych - do 66cm (26 cali)
Maksymalna dopuszczalna głębokość przeszkody wodnej - do 106.7 cm (42 cale)
Zapas paliwa - 965.3 litra (300 galonów US)
Zasięg maksymalny po drogach - ok.161km (ok.100 mil)

Prototypowy czołg ciężki T29E1:


Załoga - 6
Długość całkowita - 1157cm (455,5 cala)
Długość kadłuba - 761cm (299,6 cala)
Szerokość - 380cm (149,7 cala)
Wysokość (z kopułką dowódcy) - 322,3cm (126,9cala)
Prześwit - 47.75cm (18,8 cala)
średnica pierścienia wieży - 203,2cm (80 cali)
Masa całkowita - ok. 63956,5 kilogramy (ok.141000 funtów)
Nacisk na grunt - 0,857 kilograma na centymetr kwadratowy dla 28 calowych gąsienic (12,2 psi)
Pancerz - płyta czołowa-góra - 102mm (4 cale)
-dół - 70mm (2,75 cala)
- burty - przód - 76mm (3 cale)
- tył - 51mm (2 cale)
- ty - góra - 51mm (2 cale)
- dół - 19mm (0,75 cala)
- stropy - 38mm (1,5 cala)
- podłoga - przód - 25mm (1 cal)
- ty - 13mm (0,5 cala)
- wie a - jarzmo - od 279mm do 203mm (pomiędzy 11, a 8 cali)
- przód - 178mm (7 cali)
- burty - 127mm (5 cali)
- ty - 102mm (4 cale)
- strop - 38mm (1,5 cala)
Uzbrojenie - 105mm armata T5E1 o długości 65 kalibrów w jarzmie zespolonym T123
- dwa karabiny maszynowe 12.7mm HB M2 w jarzmie zespolonym T123
- jeden karabin maszynowy 7.62mm M1919A4 w jarzmie kulistym w pancerzu czołowym
- jeden przeciwlotniczy karabin maszynowy 12.7mm HB M2 na stropie wie y
- sześć pistoletów maszynowych 11.43mm M3
Zapas amunicji - 63 naboje 105mm
- 2420 nabojów 12.7mm
- 1080 nabojów 11.43mm
- 2500 nabojów 7.62mm
- 12 granatów ręcznych
Optyka - dowódca - sześciowizjerowa kopułka plus peryskop M15
- celowniczy - teleskop T143E1, peryskop M10E5
- kierowca - peryskop M13
- pomocnik kierowcy - peryskop M13
Zespół napędowy - silnik - 12 cylindrowy, widlasty (60 stopni) General Motors Allison V-1710-E32
- pojemność skokowa - 28 031.711 centymetra sześciennego
(1710,6 cali sześciennych)
- moc maksymalna 870 KM przy 2800 obrotach na minut
- automatyczny zespół transmisyjny typu cross-drive CD-850-1 o dwóch zakresach przełożeń naprzód i jednym wstecznym
Zawieszenia - osiem kół jezdnych na burt zawieszonych na wałkach skrętnych
- siedem rolek zwrotnych po każdej stronie
Gąsienice - T80E3 lub T84E3 o szeroko ci 71.1cm
System elektryczny - prąd stały o napięciu 24 voltów
Radiostacja - SCR 508 lub SCR 528 oraz AN/VRC-3 zamontowane w nawisie wie y
Prędkość maksymalna po drodze - 35.4 kilometra na godzin (22 mile na godzinę)
Zdolność do pokonywania wzniesie - do 60 procent
Zdolność do przekraczania rowów - do 190.5cm (6,25 stopy)
Zdolność do przekraczania przeszkód pionowych - do 66cm (26 cali)
Maksymalna dopuszczalna głębokość przeszkody wodnej - do 106.7 cm (42 cale)
Zapas paliwa - 840,4 litra (222 galonów US)
Zasięg maksymalny po drogach - ok.121km (ok.75 mil)

Prototypowy czołg ciężki T29E2:


Załoga - 6
Długość całkowita - 1157cm (455,5 cala)
Długość kalduba - 761cm (299,6 cala)
Szerokość - 380cm (149,7 cala)
Wysokość (z kopułką dowódcy) - 322,3cm (126,9cala)
Prześwit - 47.75cm (18,8 cala)
średnica pierścienia wie y - 203,2cm (80 cali)
Pancerz - płyta czołowa-góra - 102mm (4 cale)
-dół - 70mm (2,75 cala)
- burty - przód - 76mm (3 cale)
- tył - 51mm (2 cale)
- ty - góra - 51mm (2 cale)
- dół - 19mm (0,75 cala)
- stropy - 38mm (1,5 cala)
- podłoga - przód - 25mm (1 cal)
- ty - 13mm (0,5 cala)
- wie a - jarzmo - od 279mm do 203mm (pomiędzy 11, a 8 cali)
- przód - 178mm (7 cali)
- burty - 127mm (5 cali)
- ty - 102mm (4 cale)
- strop - 38mm (1,5 cala)
Uzbrojenie - 105mm armata T5E2 o długości 65 kalibrów w jarzmie zespolonym T123E2
- dwa karabiny maszynowe 12.7mm HB M2 w jarzmie zespolonym T123
- jeden karabin maszynowy 7.62mm M1919A4 w jarzmie kulistym w pancerzu czołowym
- jeden przeciwlotniczy karabin maszynowy 12.7mm HB M2 na stropie wie y
- sześć pistoletów maszynowych 11.43mm M3
Zapas amunicji - 63 naboje 105mm
- 2420 nabojów 12.7mm
- 1080 nabojów 11.43mm
- 2500 nabojów 7.62mm
- 12 granatów ręcznych
Optyka - dowódca - sześciowizjerowa kopułka plus peryskop M15
- celowniczy - teleskop T143E1, peryskop M10E5
- kierowca - peryskop M13
- pomocnik kierowcy - peryskop M13
Zespół napędowy - silnik - 12 cylindrowy, widlasty (60 stopni) Ford GAC
- pojemno skokowa - 27022.3 centymetra sześciennego
- moc maksymalna 770 KM przy 2800 obrotach na minut
- automatyczny zespół transmisyjny typu cross-drive CD-850-1 o dwóch zakresach przełożeń naprzód i jednym wstecznym
Zawieszenia - osiem kół jezdnych na burt zawieszonych na wałkach skrętnych
- siedem rolek zwrotnych po każdej stronie
Gąsienice - T80E3 lub T84E3 o szeroko ci 71.1cm
System elektryczny - prąd stały o napięciu 24 voltów
Radiostacja - SCR 508 lub SCR 528 oraz AN/VRC-3 zamontowane w nawisie wie y
Prędkość maksymalna po drodze - 35.4 kilometra na godzin (22 mile na godzinę)
Zdolność do pokonywania wzniesie - do 60 procent
Zdolność do przekraczania rowów - do 190.5cm (6,25 stopy)
Zdolność do przekraczania przeszkód pionowych - do 66cm (26 cali)
Maksymalna dopuszczalna głębokość przeszkody wodnej - do 106.7 cm (42 cale)
Zapas paliwa - 965,3 litra (300 galonów US)
Zasięg maksymalny po drogach - ok.121km (ok.75 mil)

Prototypowy czołg ciężki T29E3:


Załoga - 6
Długość całkowita - 1157cm (455,5 cala)
Długość kadłuba - 761cm (299,6 cala)
Szerokość - 380cm (149,7 cala)
Wysokość (z kopułką dowódcy) - 322,3cm (126,9cala)
Prześwit - 47.75cm (18,8 cala)
średnica pierścienia wie y - 203,2cm (80 cali)
Masa całkowita - ok. 65 317 kilogramów (ok.144000 funtów)
Nacisk na grunt - 0.872 kilograma na centymetr kwadratowy dla 28 calowych gąsienic (12,4 psi)
Pancerz - płyta czołowa-góra - 102mm (4 cale)
-dół - 70mm (2,75 cala)
- burty - przód - 76mm (3 cale)
- tył - 51mm (2 cale)
- ty - góra - 51mm (2 cale)
- dół - 19mm (0,75 cala)
- stropy - 38mm (1,5 cala)
- podłoga - przód - 25mm (1 cal)
- ty - 13mm (0,5 cala)
- wie a - jarzmo - od 279mm do 203mm (pomiędzy 11, a 8 cali)
- przód - 178mm (7 cali)
- burty - 127mm (5 cali)
- ty - 102mm (4 cale)
- strop - 38mm (1,5 cala)
Uzbrojenie - 105mm armata T5E1 o długości 65 kalibrów w jarzmie zespolonym T123
- dwa karabiny maszynowe 12.7mm HB M2 w jarzmie zespolonym T123
- jeden karabin maszynowy 7.62mm M1919A4 w jarzmie kulistym w pancerzu czołowym
- jeden przeciwlotniczy karabin maszynowy 12.7mm HB M2 na stropie wie y
- sześć pistoletów maszynowych 11.43mm M3
Zapas amunicji - 63 naboje 105mm
- 2420 nabojów 12.7mm
- 1080 nabojów 11.43mm
- 2500 nabojów 7.62mm
- 12 granatów ręcznych
Optyk a - dowódca - sześciowizjerowa kopułka, dla mierz T31E1 plus peryskop M15
- celowniczy - teleskop T93E2, peryskop M10E5,teleskopy panoramiczne T141, T144 i T145
- kierowca - peryskop M13
- pomocnik kierowcy - peryskop M13
Zespół napędowy - silnik - 12 cylindrowy, widlasty (60 stopni) Ford GAC
- pojemno skokowa - 27022.3 centymetra sześciennego
- moc maksymalna 770 KM przy 2800 obrotach na minut
- automatyczny zespół transmisyjny typu cross-drive CD-850-1 o dwóch zakresach przełożeń naprzód i jednym wstecznym
Zawieszenia - osiem kół jezdnych na burt zawieszonych na wałkach skrętnych
- siedem rolek zwrotnych po każdej stronie
Gąsienice - T80E3 lub T84E3 o szeroko ci 71.1cm
System elektryczny - prąd stały o napięciu 24 voltów
Radiostacja - SCR 508 lub SCR 528 oraz AN/VRC-3 zamontowane w nawisie wie y
Prędkość maksymalna po drodze - 35.4 kilometra na godzin (22 mile na godzinę)
Zdolność do pokonywania wzniesień - do 60 procent
Zdolność do przekraczania rowów - do 190.5cm (6,25 stopy)
Zdolnośc do przekraczania przeszkód pionowych - do 66cm (26 cali)
Maksymalna dopuszczalna głębokość przeszkody wodnej - do 106.7 cm (42 cale)
Zapas paliwa - 965,3 litra (300 galonów US)
Zasięg maksymalny po drogach - ok.121km (ok.75 mil)

Bibliografia:
Firepower - A History of the American Heavy Tank - R.P.Hunnicutt - Presidio Press, 1988
Notes on Materiel, Heavy Tank T29 - Pressed Steel Car Company, 1946
Notes on Materiel, Gun, 105mm T5 - Watervilet Arsenal, 1944
Notes on Materiel, Gun, 105mm T5E2 - Watervilet Arsenal, 1946
Ordnance Committee Minutes 25117, 14 września 1944
Ordnance Committee Minutes 26825, 1 marca 1945
Ordnance Committee Minutes 28848, 23 sierpnia 1945
Ordnance Committee Minutes 31654, 10 lipca 1947
Ordnance Committee Minutes 32107, 1 kwietnia 1948

Poniższe zdjęcia pochodzą z pozycji wymienionych w bibliografii


Pierwszy T29 po przybyciu do Aberdeen w 1947 roku.



Pierwszy T29 po przybyciu do Aberdeen w 1947 roku.



Pierwszy T29 po przybyciu do Aberdeen w 1947 roku.



Silnik Ford GAC



Silnik Allison V-1710-E32



Armata 105mm T5E2



Otwarty zamek armaty T5E2



Zamknięty zamek armaty T5E2



T29E3 w czasie prezentacji w Aberdeen Proving Ground



Stanowisko celowniczego czołgu T29E3



Stanowisko dowódcy - widoczny pulpit dalmierza



Poniższe zdjęcia pochodzą ze zbiorów autora


T29E3 w Fort Knox, Kentucky (poniższe zdjęcia - tak samo)