zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Broń pancerna » Artykuły » Prototypowe czołgi ciężkie T30

Prototypowe czołgi ciężkie T30


Ordnance Committee Minutes 25117 z 14 września 1944 roku rekomendował zbudowanie czterech prototypów czołgu ciężkiego, w dwuwozowych seriach: dwa miały zostać uzbrojone w 105mm armatę T5E1 i otrzymały nazwę T29, zaś dwa pozostałe miały otrzymać 155mm armatę T7 i miano - T30.Miały one w pierwotnym założeniu różnić się jedynie zastosowanym uzbrojeniem, lecz już jesienią 1945 roku postanowiono w czołgach tych zainstalować nowe, chłodzone powietrzem, dwunastocylindrowe silniki widlaste typu Continental AV-1790-3.Osiągały one moc maksymalną 810 koni mechanicznych przy 2800 obrotach na minutę. Silniki te w swoich późniejszych wersjach miały stać się (wraz z transmisją CD-850-x) podstawową jednostką napędową amerykańskich czołgów przez niemalże dwie dekady.
Instalacja tego zespołu napędowego wymusiła pewne zmiany w konstrukcji przedziału silnikowego, ze względu na zastosowany system chłodzenia.

Dwa prototypowe czołgi T30 przybyły do Aberdeen Proving Ground w stanie Maryland wkrótce po pierwszych egzemplarzach T29.Pierwszy dotarł tam w kwietniu, a drugi w lipcu 1948 roku. Ze względu na powojenne ograniczenia budżetowe postanowiono ograniczyć badania prototypów do testów nowej jednostki napędowej.

Tym, co w sposób najłatwiejszy pozwalało wizualnie rozróżnić czołgi T30 od T29 była armata.
Wyróżniała się ona długą na 40 kalibrów lufą (244 cale - 6197mm).Ważyła - bagatela - 2383,6 kilograma (5225 funtów).Stosowano w niej amunicję dwudzielną - pocisk burzący ważył 43 kg, zaś nabój łącznie - 61kg.Prędkość początkowa tego pocisku wynosiła 717 metrów na sekundę (2300 stóp na sekundę).Prędkość ta może nie jest zbyt imponująca zwłaszcza w połączeniu z brakiem pocisków przeciwpancernych, ale tak jak w przypadku sowieckich “zwieriebojów", już sama energia kinetyczna tak ciężkiego pocisku byłaby poważnym zagrożeniem dla silnie opancerzonych czołgów przeciwnika.
Ładowanie armaty ułatwiono sprężynowym, półautomatycznym dosyłaczem.

24 lipca 1947 roku OCM 31668 autoryzowało instalację eksperymentalnego systemu automatycznego ładowania w jednym z prototypów czołgu T30.Był to skomplikowany system składający się z zespołu automatycznego poziomowania lufy i przywracania jej pierwotnej pozycji po załadowaniu, dosyłacza i automatycznego wyrzutnika łuski. Zespół poziomowania był niezbędny, ponieważ brak miejsca w wieży uniemożliwił instalację w pełni autonomicznego systemu.

Sekwencja prowadzienia ognia wyglądała mniej więcej tak:
1.Armatę po wystrzale powrotnik przesuwa do przodu.
2.Zespół poziomujący ustawia ją w pozycji ładowania.
3.Wysuwa się łoże podajnika.
4.Otwiera się luk wyrzutnika łusek w tylnej ścianie wieży.
5.Otwiera się zamek armaty i łuska zostaje wyrzucona.
6.Pocisk i ładunek miotający w łusce zostają ułożone na korytku ładowniczym
7.Nabój zostaje wepchnięty do komory przez dosyłacz, a zamek zamknięty.
8.Łoże podajnika składa się
9.Armata zostaje przywrócona do poprzedniej pozycji przez zespół poziomujący.

Tak zmodyfikowany czołg otrzymał nazwę T30 E1, armata T7E1, zaś jarzmo T 124E1.
Wizualnie T30E1 różnił się od oryginału jedynie lukiem wyrzutnika łusek w tylnej części nawisu wieży.

Hunnicutt wspomina też o zainstalowaniu w obu prototypach elektrycznego żurawika do pomocy przy przenoszeniu ciężkiej amunicji.

Prototyp T30 znajduje się w kolekcji Patton Museum W Fort Knox w Kentucky lecz aktualnie nie jest publicznie eksponowany.

Dane techniczne:

Prototypowy czołg ciężki T30

Załoga - 6
Długość całkowita - 1089,7 cm (429 cali)
Długość kadłuba - 761 cm (299,6 cala)
Szerokość - 380 cm (149,7 cala)
Wysokość (z kopułką dowódcy) - 322.3 cm (126,9cala)
Prześwit - 47.75 cm (18,8 cala)
średnica pierścienia wieży - 203.2 cm (80 cali)
Masa całkowita - ok. 64682 kilogramy (ok.142600 funtów)
Nacisk na grunt - 0.865 kilograma na centymetr kwadratowy dla 28 calowych gąsienic (12,3 psi)
Pancerz - płyta czołowa-góra - 102mm (4 cale)
-dół - 70mm (2,75 cala)
- burty - przód - 76mm (3 cale)
- tył - 51mm (2 cale)
- ty - góra - 51mm (2 cale)
- dół - 19mm (0,75 cala)
- stropy - 38mm (1,5 cala)
- podłoga - przód - 25mm (1 cal)
- tył - 13mm (0,5 cala)
- wieża - jarzmo - od 279mm do 203mm (pomiędzy 11, a 8 cali)
- przód - 178mm (7 cali)
- burty - 127mm (5 cali)
- ty - 102mm (4 cale)
- strop - 38mm (1,5 cala)
Uzbrojenie - 155mm armata T7 o długości 40 kalibrów w jarzmie zespolonym T124
- 155mm armata T7E1 w jarzmie T124E1 w czołgu T30E1
- jeden karabin maszynowy 12.7mm HB M2 w jarzmie zespolonym T123
- jeden karabin maszynowy 7.62mm M1919A4 w jarzmie kulistym w pancerzu czołowym
- jeden przeciwlotniczy karabin maszynowy 12.7mm HB M2 na stropie wie y
- sześć pistoletów maszynowych 11.43mm M3
Zapas amunicji - 34 naboje 155mm
- 2200 nabojów 12.7mm
- 1080 nabojów 11.43mm
- 2500 nabojów 7.62mm
- 12 granatów ręcznych
Optyka - dowódca - sześciowizjerowa kopułka plus peryskop M15
- celowniczy - teleskop T143E1, peryskop M10E9
- kierowca - peryskop M13
- pomocnik kierowcy - peryskop M13
Zespół napędowy - silnik - 12 cylindrowy, widlasty (60 stopni) Continental AV-1790-3
- pojemno skokowa - 29360,7 centymetra sześciennego
- moc maksymalna 810 KM przy 2800 obrotach na minut
- automatyczny zespół transmisyjny typu cross-drive CD-850-1 o dwóch zakresach przełożeń naprzód i jednym wstecznym
Zawieszenia - osiem kół jezdnych na burt zawieszonych na wałkach skrętnych
- siedem rolek zwrotnych po każdej stronie
Gąsienice - T80E3 lub T84E3 o szeroko ci 71.1cm
System elektryczny - prąd stały o napięciu 24 voltów
Radiostacja - SCR 508 lub SCR 528 oraz AN/VRC-3 zamontowane w nawisie wie y
Prędkość maksymalna po drodze - 35.4 kilometra na godzin (22 mile na godzinę)
Zdolność do pokonywania wzniesie - do 60 procent
Zdolność do przekraczania rowów - do 190.5cm (6,25 stopy)
Zdolność do przekraczania przeszkód pionowych - do 66cm (26 cali)
Maksymalna dopuszczalna głębokość przeszkody wodnej - do 106.7 cm (42 cale)
Zapas paliwa - 1 211 litrów (320 galonów US)
Zasięg maksymalny po drogach - ok.161km (ok.100 mil)

Bibliografia:
Firepower - A History of the American Heavy Tank - R.P.Hunnicutt - Presidio Press, 1988
Notes on Materiel, Heavy Tank T30 - Detroit Arsenal, 1948
Notes on Materiel, Gun, 155mm T7 - Watervilet Arsenal, 1946
Ordnance Committee Minutes 25117, 14 września 1944
Ordnance Committee Minutes 31668, 21 lipca 1947


Prototypowy czołg ciężki T30



T30



Warto zwrócić uwagę na wygląd tylnej ściany wieży i porównać z T30E1



T30E1 z widocznym lukiem wyrzutnika łusek



T30



Silnik Continental_AV-1790-3



155mm armata T7



Zamek 155 mm armaty T7



Loże, korytko ładownicze i dosyłacz wewnątrz nawisu wieży czołgu T30E1



Zdjęcia pochodzą z pozycji wymienionych w bibliografii.