12.8cm Selbstfahrlafette L/61 - Panzer Selbstfahrlafette V
Dla dużo cięższej 12.8cm K40 na podwozie wybrano V.K.3001(H).Te cztery pozbawione wież prototypy stanowiły ważny etap procesu, który doprowadził do powstania Pz.Kpfw. VI Ausf E - Tygrysa.Waffenamt zadekretowal wysłanie dwóch z nich do wytwórcy armaty, czyli zakładów Rheinmetall-Borsig celem przebudowy.
Koncern ten już w 1936 roku opracował przeciwpancerna wersję swojej armaty przeciwlotniczej 12.8cm FlaK 40.Jednak dopiero na przełomie lat 1938-29 usunięto poważniejsze "problemy wieku dziecięcego".
Siedmiotonowa armata o lufie długości sześćdziesieciu jeden kalibrów (Rosjanie piszą o sześćdziesieciokalibrowej lufie) nadawała pociskom prędkość początkową 910 metrów na sekundę.Używano amunicji składanej, dwudzielnej dwóch typów - przeciwpancerne i burzące.Pociski, w zależności od rodzaju, ważyły 25-26 kg.
By móc zamontować tę armate w V.K,3001(H) konieczne było dość znaczne przedłużenie kadłuba - z 5810 mm oryginału do 7700 mm Pz.Sfl.V.Powiększenie przedziału bojowego wymusiło montaż dodatkowej pary kół jezdnych.Na tak przygotowanym kadłubie zabudowano otwartą od góry nadbudówke o pancerzu grubości pomiedzy 50 mm, a 15 mm.Jarzmo o opancerzeniu 50 mm umożliwiało 14-to stopniowe pole ostrzału w płaszczyźnie poziomej i od -15 stopni do +10 stopni w płaszczyźnie pionowej.Rosyjskie źródła piszą o +/- 15-tu stopniach w poziomie i od -11 stopni do + 12 stopni w pionie.Jak widać różnice pomiędzy danymi Spielberger'a (i wszystkich autorów opierających się na Nim), a rosyjskojęzycznymi sa spore.
Załogę stanowiło 5-6 żołnierzy, z których dwóch - kierowca oraz strzelec/pomocnik kierowcy, zajmowało odzielone od przedziału bojowego stanowiska w "budkach" z przodu pojazdu.Ciekawostką jest fakt, że egzemplarz znajdujący się dziś w Kubince ma tylko jedną "budkę", zaś zdjęcia drugiego pojazdu wyraźnie pokazują dwie.W stanowisku strzelca/pomocnika kierowcy znajdowało się jarzmo MG 34.Małokalibrowe uzbrojenie tego z Kubinki składało sie z dwóch pistoletów maszynowych.
Zespół napędowy składał się z 6-cio cylindrowego silnika Maybach HL 166 o mocy trzystu koni mechanicznych sprzężonego trzytarczowym sprzęgłem suchym z seścioprzełożeniową skrzynią przekładniową ZF-SSG 77.Zbiornik paliwa mieścił 450 litrów, co umożliwiało przejechanie (po drodze) 160-179 kilometrów.Prędkość maksymalna z pełnym obciążeniem po drodze wynosiła 19.6 km/h (Rosjanie piszą o 16-18 km/h).
Gąsienice składały się z 85 ogniw o szerokosci 52 cm.Długość gąsienic na ziemi wynosiła 475 cm, co daje nacisk na grunt rzędu 1.3 - 1.5 kilograma na centymetr kwadratowy (w zależności od zródła na podstawie którego założymy masę pojazdu).
Budowę dwóch Pz.Sfl. V ukończono ok. 9 marca 1942 roku (tak datowane są najstarsze znane zdjęcia przedstawiające gotowe działa samobieżne). Krótko potem trafiły one na dońskie stepy, do 3/Pz.Jg.Abt. 521.Użytkowano je intensywnie o czym świadczą 22 paski zwycięstw na lufie jednego z nich na znanym zdjęciu.Póżniej zalczyły pod Stalingradem, gdzie pomiedzy 19-tym , a 23-cim marca 1943 roku jeden z nich wpadł niemalże nieuszkodzony w ręce Rosjan pod Nowo-Alieksiejewką.W latach 1944-46 był wystawiany w Parku Gorkiego w Moskwie, a obecnie znajduje sie w Wojenno -Historycznym Muzeum Uzbrojenia i Techniki Broni Pancernej w Kubince w Rosji.
Niejasne jest , czy nazwa "Sturer Emil" tyczyła jednego z pojazdów, czy obu.Praktyka wskazywałaby raczej na pojedyńczy pojazd, ale wyrokować nie będę.
Dane techniczne:
Załoga - 5
Masa całkowita - 35-37 ton (w zależności od źródła)
Długość całkowita - 9700 mm
Długość kadłuba bez armaty - 7700 mm
Szerokość - 3160 mm (w/g Rosjan - 3200 mm)
Wysokość - 2700 mm
Prześwit - 450 mm
Pancerz - nadbudówka przód - 50mm
Pancerz - nadbudówka bok - 15 mm
Pancerz - nadbudówka tył - 15 mm
Pancerz - kadłub przód - 50 mm
Pancerz - kadłub bok - 30 mm
Pancerz - kadłub tył - 30 mm
Dno kadłuba - 15 mm
Opancerzenie jarzma armaty - 50mm
Armata - 12.8cm K 40 L/61
Zapas amunicji - 18 sztuk (żródła rosyjskojęzyczne - 15, bądź 16 sztuk)
Celownik - SflZF
Uzbrojenie małokalibrowe - 7.92mm MG 34 lub dwa pistolety maszynowe
Radio - FuG5
Silnik - Maybach HL116 o mocy 300 koni mechaniczbych przy 3300 obrotach na minutę
Skrzynia przekładniowa - 6-cio biegowa ZF-SSg 77
Zapas paliwa - 450 litrów
Prędkość maksymalna (na drodze) - w zależności od żródeł - 16-25 km/godz.
egzemplarz dzis znajdujacy sie w Kubice - tu na stepach donskich w 1942 roku - jedna z odbitek tego zdjecia znajduje sie w moich zbiorach
Wystawa zdobytego uzbrojenia w Moskwie - zdjecie z rosyjskojezycznej strony internetowej
Wystawa zdobytego uzbrojenia w Moskwie - zdjecie z rosyjskojezycznej strony internetowej
Oporopowrotniki armaty 12.8cm K40 - odbitka zdjeica znajduje sie w moich zbiorach
Podstawa armaty - na obu burtach skrzynie na ladunki miotajace - odbitka w moich zbiorach
Swiezo zdobyty Pz.Sfl.V - Nowo-Alieksiejewka, marzec 1943 - zdjecie z Tankomastera
Stepy donskie 1942 - zdjecie z mojej kolekcji
Swiezo zdobyty Pz.Sfl.V - Nowo-Alieksiejewka, marzec 1943 - zdjecie z Tankomastera
Swiezo zdobyty Pz.Sfl.V - Nowo-Alieksiejewka, marzec 1943 - zdjecie z Tankomastera
Policzcie paski! - odbitka w mojej kolekcji
Bibliografia:
- Encyclopedia of German Tanks of World War two, Chamberlain, Doyle, Jentz, 1993, Arms and Armour Press
- Panzerkampfwagen Maus und andere deutsche Panzerprojekte, Sawodny, Bracher, 1998, Podzun-Pallas
- Waffen und Geheimwaffen des deutschen Heeres 1933-1945, Hahn, 1998, Bernard & Graefe
- Panzer-Kampfwagen Tiger und seine Abarten, Spielberger, 1994, Motorbuch
- M.Swiryn - Tankomaster 2/1999
- ksiażka p.Ledwocha z Wydawnictwa Militaria o Pz.Kpfw. VI Ausf E zawiera fragmentaryczna wzmienakę o Pz.Sfl.V będącą niemalże dosłownym przekładem z monografii p.Spielbergera, co niemalże trąci plagiatem.Znajdujący się tam rysunek również pozostawia wiele do życzenia.
- Recognition Journal z września 1944
-kilka numerów "Yank" z 1944 roku
Zdjęcia ze zbiorów autora, chyba, że opisane inaczej.