Beaverette - lekki brytyjski pojazd rozpoznawczy.
W początkowym okresie w II W.Ś głównym wyposażeniem brytyjskich pododdziałów rozpoznawczych były motory z bocznymi wózkami, na których montowano karabiny maszynowe. Po kampanii francuskiej, w której Anglicy ponieśli dotkliwe straty takie rozwiązanie "zmotoryzowania" rozpoznania okazało się niewystarczające. Wynikła paląca potrzeba wprowadzenia do służby bardzie wartościowego sprzętu. Groźba inwazji niemieckiej oraz brak sprzętu zmusiły anglików do pośpiesznego skonstruowania prostego pojazdu bazującego na podwoziu samochodu cywilnego, który byłby w służbie do czasu wprowadzenia pojazdów rozpoznania z prawdziwego zdarzenia. Tak powstały wozy określane najpierw jako Light Armoured Cars (LAC - lekkie samochody pancerne), a następnie jako Light Reconnaissance Cars (LRC - lekkie samochody zwiadowcze).
Pierwszymi wytwórcami tego typu pojazdów były firmy Standard Motor Co. Oraz Humber Ltd.. Beaverette powstał w pierwszej z wymienionych firm. Na podwoziu cywilnego samochodu Standard 14 HP (pick-up) zabudowano opancerzone nadwozie. Tak powstała Beaverette I .W toku produkcji pojazd ulepszano nadając mu kolejną numerację.
Początkowo z powodu drastycznego braku czołgów Beaverette były na wyposażeniu kiku zmechanizowanych pułków kawalerii oraz batalionów czołgów. Od stycznia 1941r. gdy utworzono nowy rodzaj broni - Reconnaissance Corps- również nowoformowane oddziały rozpoznawcze wyposażono w ten typ pojazdu.
W miarę polepszania się sytuacji w uzbrojeniu Beaverette stopniowo były przenoszone do jednostek pomocniczych (np. ochrona lotnisk) lub szkoleniowych.
Odmiany Beaverette:
Beaverette I - pierwotny, oryginalny model z żelaznym opancerzeniem.
Beaverette II - nieco ulepszona odmiana z pełniejszym opancerzeniem tyłu kadluba.
Beaverette III - odmiana z całkowicie opancerzonym przedziałem bojowym oraz małą jednoosobowa wieżyczka obrotową. Opancerzenie stalowe. Pojazd skrócono o 88cm.
Beaverette IV - j.w. lecz wprowadzono ulepszenie pancerza.
Dane techniczne (Beaverette II):
Załoga: 3
Długość całkowita: 4,12m
Wysokość: 1,52m
Szerokość: 1,6m
Prześwit: 0,24m
Masa: 1,8t
Prędkość: 96km/h
Uzbrojenie: typowe 1KM 7,7mm Bren lub 1 rusznica ppanc. Boys 13,97mm
Zasięg: 300km (drogi), 200km (teren)
Opracowano na podstawie:
1. Janusz Magnuski, Wozy Bojowe Polskich Sił Zbrojnych 1940-1946, wyd. Lampart, Warszawa 1998
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Beaverette
3. http://www.answers.com/topic/standard-beaverette
Pierwszymi wytwórcami tego typu pojazdów były firmy Standard Motor Co. Oraz Humber Ltd.. Beaverette powstał w pierwszej z wymienionych firm. Na podwoziu cywilnego samochodu Standard 14 HP (pick-up) zabudowano opancerzone nadwozie. Tak powstała Beaverette I .W toku produkcji pojazd ulepszano nadając mu kolejną numerację.
Początkowo z powodu drastycznego braku czołgów Beaverette były na wyposażeniu kiku zmechanizowanych pułków kawalerii oraz batalionów czołgów. Od stycznia 1941r. gdy utworzono nowy rodzaj broni - Reconnaissance Corps- również nowoformowane oddziały rozpoznawcze wyposażono w ten typ pojazdu.
W miarę polepszania się sytuacji w uzbrojeniu Beaverette stopniowo były przenoszone do jednostek pomocniczych (np. ochrona lotnisk) lub szkoleniowych.
Odmiany Beaverette:
Beaverette I - pierwotny, oryginalny model z żelaznym opancerzeniem.
Beaverette II - nieco ulepszona odmiana z pełniejszym opancerzeniem tyłu kadluba.
Beaverette III - odmiana z całkowicie opancerzonym przedziałem bojowym oraz małą jednoosobowa wieżyczka obrotową. Opancerzenie stalowe. Pojazd skrócono o 88cm.
Beaverette IV - j.w. lecz wprowadzono ulepszenie pancerza.
Dane techniczne (Beaverette II):
Załoga: 3
Długość całkowita: 4,12m
Wysokość: 1,52m
Szerokość: 1,6m
Prześwit: 0,24m
Masa: 1,8t
Prędkość: 96km/h
Uzbrojenie: typowe 1KM 7,7mm Bren lub 1 rusznica ppanc. Boys 13,97mm
Zasięg: 300km (drogi), 200km (teren)
Beaverette II
Beaverette III
Opracowano na podstawie:
1. Janusz Magnuski, Wozy Bojowe Polskich Sił Zbrojnych 1940-1946, wyd. Lampart, Warszawa 1998
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Beaverette
3. http://www.answers.com/topic/standard-beaverette