zaloguj przez facebook



Jesteś tutaj » Strona główna » SERWISY IOH » Broń pancerna » Artykuły » BA-64

BA-64


W latach 1938-1940 zespół inżynierów z Fabryki Samochodów w Gorkim (GAZ) opracował nowe modele samochodów marki GAZ o zwiększonej zdolności pokonywania terenu. Skonstruowano kilka typów samochodów osobowych, jednak po wybuchu wojny z Niemcami zaistniała pilna potrzeba na prosty, lekki samochód osobowy, który mógłby być produkowany na masową skalę.
W lecie 1941r. opracowano prosty i tani samochód GAZ-64, który posłużył do skonstruowania na jego podwoziu nowego, lekkiego samochodu pancernego BA-64.
Pierwszy prototyp BA-64-125 gotowy był jesienią 1941 roku i nie posiadał jeszcze wieżyczki. W marcu 1942r. po zakończeniu badań wojskowych BA-64 oficjalnie przyjęto na uzbrojenie Armii Czerwonej, ale juz z obrotową wieżyczką, w której zamontowano karabin maszynowy DT kal. 7,62mm.
W wyniku doświadczeń z eksploatacji opracowano ulepszoną wersję BA-64 B. Ten lekki samochód pancerny doskonale sprawdzał się w warunkach frontowych. Prosty i niezawodny w eksploatacji używany był jako pojazd rozpoznawczy w jednostkach rozpoznawczych różnych rodzajów wojsk piechota, wojsk pancernych, zmechanizowanych, kawalerii, saperów i inne), jako wóz ochrony (przy sztabach), wóz dyspozycyjny dowódców, oficerów sztabowych i łącznikowych. Używany był też do ochrony przeciwlotniczej kolumn pancernych i samochodowych. Produkcja BA-64 trwała od lata 1942r. (od wiosny 1943r. tylko model BA-64 B) do 1946r.
Niemal od samego powstania BA-64 pracowano nad jego różnymi odmianami, niektóre pozostały tylko prototypami i nie weszły do seryjnej produkcji.

Odmiany i prototypy BA-64:

BA-64ŻD ? seryjny BA-64 B przystosowany do jazdy po szynach. Wybudowany w dwóch wariantach:
BA-64 g (Fabryka GAZ) i BA-64 w (Fabryka Wyksuńska). Oba pojazdy nie wyszły poza
stadium prototypu.
BA-64 z ? zwany również jako (BA-64 BSCH) przeznaczony do jazdy w głębokim śniegu. W miejsce
przednich kół zamontowano płozy zapożyczone z pojazdu GAZ-60, zamiast tylnych- lekki
mechanizm gąsienicowy SCH z gąsienicą gumowo-metalową. Pozostał w fazie prototypu.
BA-64 d ? zwany również jako (BA-64 DSzk) uzbrojony w wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzk
kal. 12,7mm
BA-64 e ? zwany również (BA-64 Desatnyj). Był to bez wieżowy pojazd z miejscami dla 6 żołnierzy
desantu wchodzących do przedziału bojowego przez właz w tylnej części kadłuba.
Zbudowano niewielką serie takich pojazdów.
BA-64 b ? zwany również (BASZ ? 64 b). Był to pozbawiony wieży, opancerzony samochód sztabowy
Przeznaczony dla oficerów sztabu, z wyposażeniem umożliwiających pracę z mapami, z
radiostacjami, itp. Opracowano kilka wersji różniących się szczegółami jednak całość
nie wyszła poza stadium prototypu.

Dane techniczne:

Załoga: 2
Długość całkowita: 3,66m
Wysokość: 1,88m
Szerokość: 1,53m-1,69m
Opancerzenie: 7-11mm
Masa: 2,4t
Prędkość: 80km/h
Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy DT kal. 7,62mm
Napęd: 4-cylindrowy, 4-suwowy, gaźnikowy silnik GAZ-MM o mocy 50-54 KM
Zasięg: 560-600 km (droga), 335-450 km (teren)

Opracowano na podstawie:








1.Magnuski Janusz, Wozy Bojowe LWP, Wyd. MON, Warszawa 1985
2.http://www.wwiivehicles.com/ussr/armored_cars/ba64.html
3.http://wio.ru/tank/gal2/ba64.jpg